افزایش سهم وزارت بهداشت از بودجه ۹۵/حال ناخوش بودجه اجتماعی

روز گذشته رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۹۵ را در حالی تقدیم مجلس کرد که هم‌زمان شدن آن با برنامه ششم توسعه ایجاب می‌کند راه‌های رسیدن به اهداف این برنامه در آن پیش بینی شده باشند. اما نگاهی اجمالی به بودجه نشان می‌دهد که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در بودجه ۹۵ همچنان با مشکلات سابق خود دست و پنجه نرم خواهند کرد و این افزایش بودجه‌ها هم به احتمال زیاد در کاستن از مشکلات چندان موفق نخواهد بود. نوع افزایش‌های بودجه‌ای سازمان‌ها هم با هم متفاوت است و هر چند که بعضی از سازمان‌ها افزایشی دو برابری داشته‌اند اما بعضی دیگر از سازمان‌ها از افزایش هم چندان سهمی نبرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: روز گذشته از آن روزهای سرنوشت‌ساز کشور بود. رئیس جمهور، لایحه بودجه سال آینده با سقف کلی ۹۵۲ هزار میلیارد تومان را همراه با لایحه برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس کرد. لایحه بودجه سال آینده مشتمل بر ۲۲ تبصره به همراه لایحه برنامه ششم با ۳۱ ماده واحده به مجلس ارائه شده است. از همان ساعات‌های اول استارت اظهارنظرها و انتقادات درباره بودجه کشور زده شد. طبق لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ منابع بودجه کل کشور حدود ۹۵۲ هزار میلیارد تومان با همین میزان مصارف تعیین شده است. کل منابع عمومی دولت برای سال آینده حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان است که از این رقم در مجموع بودجه عمومی ۲۶۷ هزار میلیارد تومان و حدود ۹/۳۹هزار میلیارد تومان برای درآمدهای اختصاصی در نظر گرفته شده است. نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز سهم بودجه عمرانی بوده، در عین حال که بالغ بر ۱۹۷ هزار میلیارد تومان دیگر از مصارف بودجه ۱۳۹۵ به اعتبارات هزینه‌ای تعلق دارد. از بودجه
۹۵۲ هزار میلیاردی سال آینده نزدیک به ۶۸۱ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌هاست. «آرمان» در این گزارش تلاش می‌کند با نگاهی به شرایط کشور در حوزه‌های اجتماعی به بررسی بودجه در نظر گرفته برای وزارتخانه و سازمان‌هایی که در این حوزه فعال هستند بپردازد.

سهم وزارت ورزش و جوانان از بودجه

سهم وزارت ورزش و جوانان در بودجه سال ۹۵ رقمی حدود ۸۷۱ میلیارد و ۷۴۸ میلیون تومان بود که به نسبت سال گذشته حدود ۸۷ درصد افزایش یافت اما به نظر می‌رسد هنوز بودجه این وزارتخانه به مقدار مطلوب افزایش نیافته است. در همین راستا روز گذشته، معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان از رشد ۷۰ درصدی بودجه وزارت ورزش و جوانان در سال آینده خبر داد و گفت: «اعتبارات وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۵ حدود ۷۰ درصد رشد داشته است.» سیدمناف هاشمی در همین ارتباط افزود: «بودجه پیشنهادی ما در سال آینده برای وزارت ورزش و جوانان
۵۰ هزار میلیارد ریال بود اما به دلیل اینکه دولت محدودیت‌هایی در زمینه اعتبارات دارد، از این مبلغ مقداری کاسته شده است.» از آنجا که معمولا قسمت زیادی از این بودجه صرف قسمت ورزش می‌شود به نظر می‌رسد به حوزه جوانان در این بودجه اندک برای این وزارتخانه بی‌توجهی می‌شود.

سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه

سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه ۲۸ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان بوده است و با توجه به اینکه بودجه سال گذشته این وزارتخانه ۲۳ هزار میلیارد تومان بود، بودجه این وزارتخانه ۲۱ درصد رشد داشته است. این در حالی است که مشکلات این وزارتخانه با طرح‌های جدیدی که در آن اجرا شده‌اند چندین برابر شده است و به نظر می‌رسد کسری بودجه این وزارتخانه مانند سال‌های گذشته ادامه داشته باشد. در همین راستا روز گذشته، محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش همواره طی سال‌های گذشته با کسری اعتبار مواجه بوده است اظهار کرد: اعتبارات در آموزش و پرورش با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده که بعضی سال‌ها کمتر سیستم را آزار داده و در سنواتی به علت مشکلاتی که خزانه با آن مواجه می‌شده کسری بودجه آموزش و پرورش هم بالا رفته است.

سهم وزارت بهداشت از بودجه

بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۵ رقمی حدود ۹ هزار و ۷۳۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که با افزایشی ۸۰ درصدی به نسبت سال گذشته همراه بوده است. در سال ۹۴ این وزارتخانه به جیب پر پول شده در بودجه شهرت یافت و دلیل این مساله هم افزایش ۷۰ درصدی بودجه‌اش به نسبت سال ۹۳ بود. امسال رقم افزایش بودجه این وزارتخانه ۸۰ درصد بود که به نسبت بودجه سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت آموزش و پرورش که افزایشی ۲۱ درصدی در بودجه داشته است رقم قابل توجهی است. با توجه به طرح تحول سلامت که دوره یازدهم در پیش گرفته است و مشکلات ریز و درشتی که این طرح این روزها با آن مواجه است باید دید این افزایش بودجه آیا می‌تواند گرهی از مشکلات این وزارتخانه باز کند، مشکلاتی که به نظر می‌رسد افزایش ۷۰ درصدی بودجه هم در سال گذشته نتوانست از پس آنها بربیاید و بعضی از آنها حتی به مراتب بیشتر و شدیدتر هم شدند.

سهم وزارت ارتباطات از بودجه

بودجه وزارت ارتباطات در سال ۹۵ رقمی حدود ۳۷۴میلیارد و ۳۲۳ میلیون تومان است که به نسبت بودجه سال قبل حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است، با توجه به اینکه سال گذشته به نسبت سال۹۳ رقم افزایش بودجه این وزارتخانه ۱۲درصد بود به نظر می‌رسد توجه به این وزارتخانه با افزایش ۶۵ درصدی بودجه‌اش بیشتر شده است.

سهم وزارت علوم از بودجه

سهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از بودجه سال ۹۵ رقمی حدود یک هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان است، از آنجا که یکی از مشکلات مهم این وزارتخانه کاهش کیفیت در آن است و از سوی دیگر هم با توجه به تغییراتی که از سال آینده در سیستم کنکورها و به ویژه کنکور دکترا قرار است اعمال شود باید دید این وزارتخانه هم چگونه با بودجه‌اش کنار خواهد آمد.

سهم سازمان محیط زیست از بودجه

بعد از وزارتخانه‌های فعال در حوزه اجتماعی توجه به بودجه سازمان‌هایی هم که در این حوزه فعال هستند حائز اهمیت است، از آنجایی هم که این روزها با توجه به مساله آلودگی هوا انگشت اشاره به‌شدت به سمت سازمان محیط‌زیست است به نظر می‌رسد که باید بررسی بودجه این سازمان بیشتر از سایر سازمان‌ها حائز اهمیت باشد. معصومه ابتکار رئیس این سازمان در سالی که گذشت به طور دائم مورد هجمه منتقدان قرار داشت و همین کار او را در این سازمان سخت کرده بود. با توجه به صدمات جبران‌ناپذیری که محیط‌زیست ایران در اثر بی‌توجهی‌های سال‌های قبل خورده است، لازم است برای جبران این صدمات در بودجه سازمان محیط زیست یک تجدیدنظر اساسی صورت گیرد. بودجه سازمان محیط زیست در بودجه سال ۹۵ رقمی حدود ۱۶۷ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان است که به نسبت سال گذشته حدود ۴۲ درصد رشد داشته است. رقم بودجه این سازمان در مقایسه با سایر سازمان‌ها و وزارتخانه رقم ناچیزی خواهد بود زمانی که بدانیم مشکلات این سازمان چندین برابر سایر نهادها هستند. باید دید سازمان محیط‌زیست با این بودجه اندک چگونه از پس مشکلات ریز و درشتی که هر ساله هم به آنها افزوده می‌شود و به ویژه معضل تکراری آلودگی هوا برمی‌آید.

سهم سازمان زنان و خانواده از بودجه

بودجه‌ای که برای سازمان زنان و خانواده ریاست جمهوری پیش بینی شده است رقم ناچیز ۱۵ میلیارد تومان است. به نظر می‌رسد این سازمان یکی از سازمان‌هایی است که هر ساله در پیش بینی بودجه به آن بی‌توجهی می‌شود. در همین باره روز گذشته معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: بودجه حوزه زنان و خانواده با توجه به مطالبات فزاینده‌ای که دارد، کافی نیست و باید چندبرابر شود. شهیندخت مولاوردی افزود: لایحه بودجه حوزه زنان براساس گزارش عملکردی که وجود دارد سالانه نوشته می‌شود، اما به دلیل داشتن مطالبات فزاینده، پیشنهاد چند برابر شدن بودجه زنان و خانواده داده شده است.

سهم سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بودجه

سازمان دیگری که باید بودجه آن مورد بررسی قرار گیرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که در بودجه سال ۹۵ رقمی حدود ۶۴۵ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است. بودجه این سازمان در سال گذشته ۴۸۳میلیارد بوده است، از آنجا که این بودجه باید بین سه سازمان که در این یک سازمان ادغام شده‌اند تقسیم شود به نظر می‌رسد بودجه این سازمان هم مانند سایر نهادها کاستی‌های خود را دارد. از آنجایی هم که دولت در تلاش است که سهم درآمدهای نفتی را در بودجه کشور کاهش دهد و گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند در تأمین درآمد نقش زیادی داشته باشد به نظر می‌رسد تحقق این هدف احتیاج به تخصیص بودجه بیشتری به این سازمان دارد.
سلامت نیوز: افزایش سهم وزارت بهداشت از بودجه ۹۵/حال ناخوش بودجه اجتماعی

پیمایش به بالا