آزاد شدن صادرات مستقیم فرش به نفع دلالان تمام نشود/ ضربه بزرگ رنگ چینی به صنعت فرش

محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به برقراری شرایط صادرات مستقیم فرش به آمریکا با برداشته شدن تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: فرش مشکلات پیچیده‌ای دارد که باید برای هر کدام از آن فکری اندیشیده شود؛ بخشی از این مشکلات به صادرات و تحریم‌ها و بخشی دیگر به مافیای فرش در طول سال‌های متمادی مربوط می‌شود زیرا جریان مافیای فرش ضربات سنگینی به این هنر – صنعت  وارد کرده است لذا باید در شرایط پساتحریم برای اصلاح زیرساخت‌ها تلاش کرد.

حل ریشه‌ای مشکلات فرش در دوران پساتحریم

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید از  فرصت رفع تحریم‌ها و امکان صادرات مستقیم محصولاتی مانند فرش به کشورهایی مانند آمریکا برای تغییر در شرایط اقتصادی و وضعیت فرش‌بافان و حل مشکلات ریشه‌ای فرش بهره برد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید برنامه مدون و هوشمندانه‌ای داشته باشند تا آزاد شدن صادرات مستقیم فرش و شرایط مناسب پساتحریم فقط به نفع تاجران، سرمایه‌داران و  دلالان عرصه فرش تمام نشود، اضافه کرد: متاسفانه سال‌هاست سود خاصی از فروش حاصل تولیدکنندگان و فروشندگان فرش نمی‌شود و تنها دلالان سودهای کلانی را از  زحمت و رنج‌های قالیبافان می‌برند.  

رنگ‌های چینی، ضربه اصلی به صنعت فرش

سعیدی در ادامه با ریشه‌یابی دلایل مهجوریت فرش ایران در بازارهای جهانی افزود: تا سال ۳۵ اکثرا رنگ‌های گیاهی برای تولید فرش استفاده می‌شد و سوئیسیها رنگ «سیبا» را با ترکیبی از رنگ‌های گیاهی ایران تولید و وارد کشور می‌کردند ؛اما در ادامه افرادی سودجو رنگ‌های پلی‌استردار را به نخ‌های فرش افزوده و با اعمال نفوذ واردات رنگ سوئیس را ممنوع و رنگ چینی از آن زمان تاکنون را جایگزین کردند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید براینکه ضربه اصلی به صنعت فرش دستبافت را رنگ‌های چینی زدند، اضافه کرد: فرش‌های ایرانی دیگر کیفیت قبل را ندارد به همین دلیل بخش قابل‌ توجهی از مشتریان جهانی از دست رفته‌اند.

44059 Orig

دور زدن موانع گمرکی با تغییر ارزیابی فرش از رج و متر به کیلو

وی با بیان اینکه در برهه‌ای از تاریخی عده‌ای سودجو برای دور زدن موانع گمرکی ارزیابی فرش از رج و متر را به کیلوی تغییر دادند، افزود: این اتفاق سبب شد ارزش فرش‌های درشت بافت سقوط کرده و غیرمتخصصان به سراغ ریزبافت‌ها بروند که می‌توان از آن به‌عنوان ضربه دیگری به پیکره فرش یاد کرد.  

رئیس فراکسیون فرش مجلس در پایان تاکید کرد: اقتصاد نفتی ضربه بزرگی به اقتصاد ایران زده است اما وزرات نفت با قدرت پا برجاست و من معتقدم باید برای صنایع دستی و فرش نیز وزارتخانه تاسیس کرد چراکه اقتصاد ایران باید به صنایع دستی و گردشگری متکی باشد و نه نفت./

پیمایش به بالا