طلای سیاه، علت اصلی آلوده شدن تنها دریاچه با رفتار عجیب جهان

 

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران،در حال حاضر آلودگی نفتی ۴ کشور حاشیه دریای خزر علت اصلی آلوده شدن آب تنها دریاچه با رفتار عجیب جهان شده است و با توجه به اینکه میزان آلاینده ها و حجم و دوز آن‌ها نسبت به سال های گذشته بالارفته، باید تمهیدات بسیاری درخصوص کاهش آلودگی به عمل آوریم.

دکترسید رمضان موسوی،فارغ التحصیل رشته زمین شناسی با استفاده از ماهواره از دانشگاه مالزی ،عضو هیأت علمی و مسئول پژوهشکده دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ساری است.

وی تاکنون کتاب‌های مختلفی با عنوان گردشگری و گردشگر درقرآن، کاربردهای تکنولوژی سنجش ازراه دور در منابع طبیعی، کشف اسرار زیبایی پدیده های ژئوتوریسم شهرستان آمل و بابل با استفاده از تکنولوژی ماهواره‌ای، هدایت‌های قرآنی در علوم زمین و.. را به نگارش درآورده است.

دکتر موسوی در حال حاضر کتاب غارهای مازندران با نگاه به اتوماسیون گردشگری را در حال انتشاردارد.

وی در پاسخ به خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری پیرامون بی توجهی به حوزه پژوهش در مراکز علمی و دانشگاهی، گفت:متأسفانه نگاه کلی دانشگاه در حوزه پژوهشگر فقیر است و لذت و بهره‌های نتایج پژوهش به ذائقه مردم، سازمان‌ها و بخش های مختلف چشیده نشده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاهیان ما نتوانستند شیرینی پژوهش را به ذایقه مردم خوش کنند، افزود: به همین دلیل مسئولین، مدیران میانی و حتی مردم به پژوهش توجهی ندارند.

این پژوهشگر بیان کرد:با توجه به اینکه در حال حاضر دانشگاه‌ها و ارتقای اساتید براساس مقاله‌هایی است که هیچ راه حل عملی برای برون رفت مشکلات مردم عرضه نمی کنند بنابراین اقبالی هم نسبت به این حوزه وجود ندارد.

ناآگاهی والدین نسبت به ارزش فعالیت های پژوهشی

وی با اشاره به نقش والدین در هدایت فرزندان به سمت فعالیت پژوهشی، اضافه کرد:چون والدین نسبت به ارزش و اهمیت پژوهش آگاهی ندارند برای همین فرزندان خود را پژوهشگرتربیت نمی کنند.

مسئول پژوهشکده دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ساری بیان کرد: در کشورهای خارجی استاد و شاگرد روی زمین می نشینند و با هم به گفتگوو تحقیق می پردازند و همین کار سبب آموزش بهتر می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری موضوع پژوهشکده اکوسیستم‌های خزری را بررسی ظرفیت دریاچه‌ها،برکه‌ها و نحوه استفاده وچالش های پیش روی آن‌ها عنوان کرد.

وی ادامه داد:تشخیص معضلات و مشکلات استان در موضوع اکوسیستم آبی دریا، مدیریت سواحل و بخش کشاورزی مازندران، تاثیر مدیریت آب در کشاورزی،پیدا کردن نسخه های مختلف در مدیریت آب بندان‌ها و استفاده از توانایی موجود در آب بندان‌ها از فعالیت های دیگر پژوهشکده اکوسیستم های خزری است.

بی توجهی به ظرفیت گردشگری ۸۵۰ آب بندان در مازندران

این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵۰ آب بندان در مازندران داریم که از نیم درصد پتانسیل این آب بندان‌ها استفاده نمی شود، گفت: اگر چنین آب بندان هایی در کشور مالزی داشتیم،از هرکدام بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می شدند.

دکتر موسوی با بیان اینکه مازندران دارای ظرفیت اکوتوریسم و ژئوتوریسم مناسبی است، اضافه کرد: ژئوتوریسم به دو بخش ژئو جاذبه‌های زمین شناسی، ژئومورفولوژی و میراث معدن‌کاری و طبیعت بی جان و بخش توریسم آن به عنوان موضوعی چند رشته‌ای، تمامی زیرساختهای صنعت گردشگری از جمله تفسیر، مدیریت، اقامت، تورها و… راشامل می‌شود و اکوتوریسم هم به جاذبه‌های طبیعت جاندار اختصاص دارد.

نداشتن طرحی برای استفاده در حوزه اکوتوریسم و ژئوتوریسم مازندران

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ میلیون گردشگر سالانه به مازندران می آیند، افزود:متأسفانه هنوز طرحی در خصوص بهره برداری از ظرفیت اکوتوریسم و ژئو توریسم آب بندان‌های استان برنامه‌ریزی نشده است، در حالی که برکه های بسیار کوچک و ضعیف در کوالامپور و شهرهای مالزی وجود دارد که در روزپذیرای بیش از ۸ هزار نفر گردشگر هستند.

این پژوهشگر بی توجهی به ظرفیت های گردشگری آب بندان های استان را جزو معضلات مازندران عنوان کرد و گفت: در حوزه استفاده از ظرفیت گردشگری استان نیاز به پیاده سازی راه کارهای اقتصادمقاومتی و همت و اراده مسئولان و انجمن ها و نهادهای مردمی داریم.

لزوم فعالیت دانشگاه ها در زمینه افزایش اطلاعات عمومی گردشگری

وی با اشاره به لزوم فعالیت دانشگاه‌ها و اساتید در زمینه افزایش اطلاعات عمومی گردشگری استان، افزود:اگر در هر آب بندان مازندران ۱۰۰ شغل ایجاد شود، در حدود ۹۰ هزاربیکارساماندهی می شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اهمیت استفاده از توانمندی های محیط طبیعی به ویژه جنگل های استان، اضافه کرد: در حال حاضر برروی پروژه های توسعه جنگل هاو استفاده بهینه از غارها و پتانسیل آبشارو چشمه جدی هستیم تا بتوانیم با افزایش اشتغال در این حوزه ها به اهداف اقتصادمقاومتی دست یابیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران درباره علت آلودگی آب دریای خزر، گفت: در ابتدا باید بگویم که دریای خزر، بزرگترین دریاچه جهان است چون به آب های آزاد ارتباطی ندارد.

این پژوهشگر با بیان اینکه دریا توده های آبی بزرگ که به آبهای آزاد وصل می شوند، هستند، افزود: دریای خزر ماحصل بزرگترین دریای جهان به نام طالعوت تتیس است که درگذشته وجود داشت وبعد نئوتتیس شدو پس از چندین سال به ۳ دریای سیاه ، خزر وارال تقسیم شد.

دریاچه خزر، تنها دریای جهان با عجیب ترین رفتار ایدئولوژیکی

دکتر موسوی با اشاره به اینکه دریاچه خزر، تنها دریایی است که در جهان بالاترین یا عجیب ترین رفتار ایدئولوژیکی دارد، اضافه کرد: در تمام اقیانوس‌های جهان پدیده بالا و پایین رفتن آب دریا را داریم که در هر ۱۰۰ سال ۱۰ سانت است ولی در دریای خزر هر ۵۰ سال حدود ۲۸۰ سانتی متر از آب بالا و بعد از ۵۰ سال پایین می آید.

مسئول پژوهشکده اکوسیستم دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه متاسفانه کشورهای مختلف به ویژه ایران در مقابل رفتار دریا هیچ برنامه، طرح عمرانی و علمی ندارند، گفت:دریا در ۵۰ الی ۶۰ سال گذشته شروع به بالا آمدن کرد وتاکنون حدود ۳ متر بالا آمده است به طوری که درحریم گرگان ۳۰ کیلومتر دریا پیشروی کرد که در برخی جاها ۳ الی ۵ کیلومتر بود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به بسته بودن دهانه خلیج گرگان در زمان گذشته، افزود:در گذشته دهانه در حدود ۴۰ متر بود که در حال حاضر ۲ کیلومتر باز شدو خلیج های دیگر هم به وجود آمد که درواقع این بالاو پایین رفتن آب دریا سبب آلودگی بسیاری می شود وخیلی از کارخانه‌ها را دچار بحران می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضرحدود ۸۵ الی ۹۰ درصد آب دریا را یک رودخانه تنظیم می کند، اضافه کرد: ۱۰ درصد بعدی را رودخانه های دیگر وارد می کنند که کمتر از ۴ الی ۵ درصد آب دریا می شود.

اجرای تمهیدات لازم برای کاهش آلودگی نفتی ۴ کشور حاشیه دریای خزر

دکتر موسوی با اشاره به اینکه میزان آلودگی رودخانه ها ودریا بسیار بالاست اما عامل اصلی آن تنها سموم کشاورزی نیست، گفت:سموم کشاورزی در میزان آلودگی آب تاثیر دارند ولی با توجه به وسعت دریا با نسبت ورودی آلودگی ها قابل اغماض است.

و ی بیان کرد: در حال حاضر آلودگی نفتی ۴ کشور حاشیه دریای خزر علت اصلی آلوده شدن آب دریای خزر است و با توجه به اینکه میزان آلاینده ها و حجم و دوز آن‌ها نسبت به سال های گذشته بالارفته، باید تمهیدات بسیاری درخصوص کاهش آلودگی به عمل آوریم.

پیمایش به بالا