ورود پیچ و مهره چینی در بدن ایرانیان

 

علی رغم تمام پیشرفت ها، همواره در تمام صنف ها مشکلاتی هم در میدان افتخارات عرض اندام می کنند که اکنون در گود زورخانه ارتوپدی، تجهیزات نامرغوب کمی موجب دل آزردگی پزشکان شده است. 

 

در سالهای اخیر ورود برخی تجهیزات و فلزات مورد نیاز برای اعمال جراحی ارتوپدی بدون نظارت دقیق و با کیفیت پایین منجر به بروز عوارضی جدی در بیماران شده و پزشکان را بسیار نگران کرده است. متاسفانه عوارض این تجهیزات با کیفیت بسیار نامناسب در بیماران علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین موجب رنج بیمار شده و کیفیت زندگی وی را کاهش می دهد. 

 

این در حالیست که متخصصان ارتوپدی ضمن انتقاد از وضعیت نظارتی بر تجهیزات، خواستار انتقال مسئولیت نظارت و بررسی کیفیت محصولات به انجمن ارتوپدی هستند. 

 

رضا شهریار کامرانی عضو هیأت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران و فوق تخصص جراحی دست و اعصاب محیطی، نظارت دقیق بر ورود و کیفیت تجهیزات پزشکی را ضروری خواند و افزود: تجهیزات مورد استفاده در ارتوپدی از آن جهت که در بدن بیماران به کار می رود بسیار حائز اهمیت است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ گواهی مبنی بر نظارت وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو برای استفاده از این تجهیزات دیده نشده، گفت: مشکل اصلی وجود پیچ و مهره های تقلبی در اعمال جراحی ارتوپدی، نبود نظارتی دقیق از طرف مسئولین امر بوده که متاسفانه ضرر اصلی این بی توجهی، متوجه بیمار می شود. 

 

ذبیح اله حسن زاده متخصص ارتوپدی و عضو هیت مدیره انجمن تروما و حوادث ایران (POTA) از اقدامات نظارتی وزارت بهداشت برای تاکید تجهیزات استاندارد ارتوپدی یا جراحی اعصاب خبرداد و تصریح کرد: متاسفانه گاهی با سهل انگاری بازرس و کارشناسان نظارتی، کالاها با ورود غیرقانونی، به عنوان جنس اصلی وارد بازار می شود که مقابله با آن برخورد جدی و سخت گیرانه ای می طلبد. 

 

وی استفاده از اعضای انجمن ارتوپدی برای نظارت و بررسی کیفیت محصولات راهکاری معقول دانست و تصریح کرد: بهتر است از خود انجمن مانند تمامی صنف های دیگر با اختیار دادن برای اعمال قانون، هیئت ها و کارشناسانی برای نظارت و فیلتراسیون شرکت های وارد کننده تجهیزات ارتوپدی انتخاب شود. 

 

 کالاهای چینی وارد بازار ارتوپدی شده اند

حسن زاده تجهیزات نامرغوب مربوط به جراحی های ارتوپدی را تولید کشورهای چین و برزیل عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش اعظمی از هزینه های بیماران به پیچ و مهره هایی اختصاص دارد که در اعمال جراحی شکستگی ها، جراحی های اصلاحی و عمل های انتخابی مثل تعویض مفصل مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

وی اظهار داشت: معمولا برندهای برتر تجهیزات از کمپانی های معتبر، برای عرضه محصولات خود نمایندگی هایی دارند که بهتر است پزشکان با مراجعه به سایت وزارت بهداشت از صحیح بودن آنها اطلاع یابد چراکه این نمایندگی ها محصولات خود را در این سایت به ثبت رسانده و با تائید استانداردهای لازم دارای شماره بهبود کیفیت هستند. 

 

شهریار ضمن اشاره به رفع مشکل تحریم‌ها در عرصه واردات تجهیزات پزشکی، چالش موجود را نبود نظم در بازار تجهیزات و وسایل پزشکی خواند و ادامه داد: در حال حاضر تلاش های دولت برای تنظیم قیمت ها موجب ایجاد حواشی شده و مکانیزم قیمت گذاری، نظارت را تحت تاثیر قرار داده است. 

 

سرنوشت پیچ های تقلبی در بدن بیماران 

فوق تخصص جراحی دست و اعصاب محیطی با تاکید بر ضرورت نظارت سخت گیرانه بر ورود تجهیزات پزشکی و کیفیت آنها، یادآور شد: برای نمونه برخی شرکت ها متعهد به آوردن قطعات مورد نیاز جراحی از جنس خاصی شده ولی پس از طی شدن تمام مراحل اداری، پیچ یا قطعه ای که به دست جراح می رسد جنس دیگری داشته و یا تقلبی بوده است.  

 

به گفته این فوق تخصص جراحی دست و اعصاب محیطی، در اکثر موارد پیچ‌های تقلبی در بدن بیمار هرز شده و نیاز به عمل مجدد دارند. 

 

ظریف کاری متقلب ها 

حسن زاده با بیان اینکه تشخیص کالاهای تقلبی با اصل در برخی موارد بسیار سخت است، اذعان داشت:گاهی کالاها و قطعات تقلبی به قدری ظریف کپی برداری شده که تشخیص آن حتی توسط متخصصین نیز سخت بوده و شاید پس از بروز عوارض آن در بدن بیمار بتوان متوجه شد.

 

عضو هیت مدیره انجمن تروما و حوادث ایران (POTA) در ادامه، مسمومیت فلزات، عفونت مزمن یا مغز استخوان، فرسایش قطع و شکستگی مجدد را از جمله عارضه های تجهیزات تقلبی برشمرد و بیان کرد: متاسفانه در بسیاری از این قبیل اتفاقات علاوه بر ناتوانی بیمار، موجب تحمیل هزینه های سرباری برای بیمار و خانواده وی شده و سیستم بهداشتی درمانی هم از پرداخت این هزینه ها مستثنی نیست.

 

مراکز در معرض خطر کالاهای تقلبی 

حسن زاده متخصص ارتوپدی گفت: در برخی مراکز درمانی محروم به دلیل ناتوانی در خرید معتبرترین برندها و یا عدم آگاهی کافی از تجهیزات استاندارد و کمپانی های مورد تائید، استفاده از محصولات تقلبی بیشتر است که نیاز به نظارت دقیق مسئولین دارد. 

 

کامرانی فوق تخصص جراحی دست و اعصاب محیطی نیز با اشاره به مصرف ابزار غیراستاندارد در برخی مراکز درمانی،ادامه داد: متاسفانه تا زمانی که نظارت دقیقی برای بهبود این وضعیت و بررسی کیفیت اعمال نشود، باید شاهد این مشکلات و حتی بدتر شدن شرایط هم باشیم. 

 

جنس فلزات مصرفی ارتوپدی، پلاتین یا طلا؟

به گفته عضو هیت مدیره انجمن تروما و حوادث ایران (POTA) علی رغم تفکر معمول جامعه مبنی بر استفاده از پلاتین در جراحی های ارتوپدی، در هیچ یک از این جراحی ها فلزاتی از جنس پلاتین مصرف نمی شود. 

 

حسن زاده یادآور شد: در عمل های جراحی شکستگی، پیچ و مهره های لازم، فلزانی از آلیاژهای تیتانیوم یا استیل بوده که با تکنولوژی بسیار بالایی برای هماهنگی با سیستم بدن طراحی شده اند. 

 

فاتحه قاچاق و تقلب را بخوانید! 

حساسیت پزشکان در حرفه خود برای ارائه بهترین درمان ها و خدمات به بیماران انکار ناپذیر بوده و همواره سعی بر کسب مطلوب ترین نتیجه را دارند تا علاوه بر التیام درد بیماران، از حیثیت حرفه ای خود هم دفاع کنند.

 

اما کار را باید به کاردان سپرد. انجمن ارتوپدی آمادگی خود را برای نظارت بر کیفیت تجهیزات اعلام کرده تا در راستای بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش هزینه های ناشی از این پیچ و مهره های تقلبی برای بیمار و نظام سلامت کشور حرکت کند. باشگاه خبرنگاران

 

انتهای پیام/ 

پیمایش به بالا