غارهای نمکی و گردشگران کنجکاو

برخی منابع پزشکی اعلام می کنند که نمک و فضاهای بسته ای که جریان هوا با نمک تلفیق شده، برای درمان انواع بیماری‌های ریوی، آسم و سرفه و همچنین درمان انواع دردهای پا، زانو، مچ، دست، کمر درد که همراه با ورم و یا کبودی هستند موثر است. بلورهای نمکی دارای هاله‌ای به صورت موجی بوده که به  رنگ‌هایی مانند، سبز، آبی، یشمی، فیروزه ای، لاجوردی، بنفش، نیلی و … دیده می شوند. در برخی از کشورها مانند استرالیا، چین و کشورهای اروپایی و حتی کشورهای عربی، از سنگ های نمک برای درمان و تزئینات استفاده می کنند و با طرح های گردشگری از جمله هتل نمکی سالانه پذیرای گردشگران زیادی هستند.

استان سمنان نیز در ایران به عنوان یکی از مناطق تامین کننده نمک شور شناخته شده است و معادن عطیم نمک دارد معادنی که در مسیر جاده زیارتی مشهد نیز می تواند گزینه ای برای انجام طرح های گردشگری بر پایه نمک مناسب باشد.

برخی از مسئولان گردشگری در طی سالهای اخیر ایده هایی برای استفاده از این جاذبه ها داشته اند مانند وعده راه اندازی کلینیک نمک درمانی در یکی از بزرگترین غار نمکی ایران واقع در گرمسار. این خبری بود که سال گذشته محمد حسین بحر العلومی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی سمنان خبر داده و گفته بود: گرمسار یکی از بزرگترین معادن نمک و غارهای نمکی ایران است که مقدمات راه‌اندازی کلینیک نمک‌درمانی همچون پذیرش سرمایه‌گذار و واگذاری زمین در فضایی حدود ۵۰۰ مترمربع در حال انجام است.

cave2

رخی دیگر از گردشگران تصور می کنند که با برداشت سنگ نمک می توانند یک یادگاری از طبیعت را با خود همراه ببرند. به همین دلیل به جان بلورها افتاده، تکه از آن را کنده و با خود می برند. در صورتی که آنها هم مانند صاحبان نمک در تخریب این محیط های طبیعی نقش کمی ندارند هر چند به اندازه برداشت بلورهای نمک به اندازه یک کف دست!

پیمایش به بالا