بروکراسی اداری سد راه توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان

 به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران،علی درزی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار علم و فناوری از استان مازندران، اظهار کرد: شرکت ابررایانه طبرستان با نام تجاری چاربیدار در حوزه  ارائه خدمات فنی و مهندسی و تولید محصولات فناورانه دانش بنیان فعالیت خویش را از سال ۱۳۹۲ آغاز کرده است.

وی با اعلام اینکه در حوزه الکترونیک و پهپاد، نرم افزار و شبکه از حدود ۷ سال پیش شروع به کار کردیم، تصریح کرد: پس از یک سال استقرار در پارک علم و فناوری مازندران و همچنین عضویت چند ساله در این مجموعه، توانستیم در سال ۱۳۹۷ به عنوان یک شرکت تولیدی و صنعتی، گواهی دانش بنیان را از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده و پس آن از بخش‌های مدیریت و فروش، بخش تحقیق و توسعه فناوری های پیشرفته و کارگاه تولیدی راه اندازی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اعلام اینکه با ۱۸ نفر از نخبگان استانی در این مجموعه مشغول کار هستیم، افزود: سهامداران و اعضای هیئت مدیره شرکت از مدیران باسابقه صنعت و اساتید دانشگاهی می باشند و همین موضوع وجه تمایز شرکت ما با سایر رقبا محسوب می‌شود.

 وی ادامه داد: همواره سعی بر این بوده است تا با دانش آموختگان و ظرفیت‌های اساتید دانشگاهی و نخبگان علمی همکاری کنیم تا بتوانیم نوآوری های مورد نیاز را در همه بخش های تولیدی و توسعه بازار فراهم آوریم.

درزی خاطر نشان کرد:در دپارتمان الکترونیک، انواع و اقسام محصولات فناورانه را تولید می‌کنیم که در حال حاضر تمرکز اصلی ما روی حوزه الکترونیک، ربات ها و پهپاد‌های غیرنظامی با کاربری های صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و تصویربرداری، امداد و نجات بوده و تلاش داریم که ماشین‌ آلات صنعتی مورد نیاز در این بخش را به صورت جدی در سطح استان و کشور در اختیار مردم قرار دهیم.

درزی با اشاره به تولید پهپادهای سمپاش بومی در این مجموعه، اضافه کرد: در حال حاضر نمونه های اولیه ساخت اسکنرهای سه بعدی، پرینترهای سه بعدی، دستگاه CNC پیشرفته، ربات های ضدعفونی کننده به اتمام رسیده است و در همین راستا پتانسیل تولید انبوه این محصولات نیز در مجموعه شرکت وجود دارد.

وی  با اشاره به قابلیت‌های دیگر این شرکت دانش بنیان، گفت: تیم تحقیق و توسعه(Research and Development)  ما توانایی علمی و فنی بالایی داشته و تجارب ارزنده ای را در شبیه سازی، مدل سازی، طراحی مهندسی، تست و آزمون تجهیزات الکترونیکی حوزه‌های هوا، فضا و حتی پروژه های دریایی دارد.

 مدیرعامل عامل شرکت دانش بنیان ابر رایانه طبرستان اضافه کرد:در حوزه های سامانه های هوشمند شهری، اتوماسیون صنعتی و اینترنت اشیاء، نرم افزارهای کاربردی، هوش مصنوعی، پردازش تصویر و شبکه های کامپیوتری پیشرفته در مقیاس سازمانی اقدامات بسیار خوبی در مجموعه ما انجام شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره چالش‌های این مجموعه، بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت ما به عنوان یک مجموعه دانش بنیان نیازمند توسعه و نوآوری های مستمر بوده و این مهم با بستر سازی و انجام سرمایه گذاری های مناسب در حوزه های فناورانه محقق می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دپارتمان فروش و بازاریابی مجموعه آماده جذب مشتری و فروش محصولات هستند اما به دلیل محدودیت‌های اداری و برکراسی که برای ما ایجاد شده خط تولید محصولات هنوز راه اندازی نشده نمیتوانیم پاسخگوی بسیاری از این تقاضاها باشیم.

درزی اضافه کرد: به همین منظور نیازمند سرمایه در قالب سرمایه گذاری مخاطره پذیر و یا مشارکت در تولید و یا فروش می باشیم و در این حوزه آمادگی کامل جهت همکاری وجود دارد.

وی با اعلام اینکه  در دریافت تسهیلات بانکی چندان توجهی به ما نمی‌شود، افزود: ما تا قبل از ورود به درب بانک یک شرکت دانش بنیان هستیم اما وقتی که وارد بانک شدیم با بروکراسی شدید اداری، وثایق سنگین ملکی و صورتحسابهای مالی خاصی مواجه می‌شویم.

مدیرعامل عامل شرکت دانش بنیان ابر رایانه طبرستان اضافه کرد:دارایی یک شرکت دانش بنیان از جنس دانش فنی و مغز افزاری هست اما بانک‌ها و نهادهای مالی اصلا به این موضوع توجهی ندارند.

وی با اعلام اینکه در بحث کرونا یک میلیارد تومان تسیهلات قرار بود از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و از محل صندوق توسعه ملی در اختیار مجموعه ما قرار گیرد، گفت: پس از پیگیری‌ها با برکرواسی شدید بانکی مواجه شدیم به طوری  نوع پرداخت را به صورت سرمایه در گردش یک ساله در نظر گرفته اند که با توجه به وضعیت اقتصادی این روزهای جامعه ما گرفتن آن با ریسک بالایی همراه است.

درزی خاطر نشان کرد:دریافت این تسهیلات  نیازمند وثایق ملکی بالایی می باشد که در مجموعه های دانش بنیانی نوپا و در حال توسعه توان برآوردن این مستندات و ضمایم را ندارند.

درزی اضافه کرد: دارائی شرکت ما  دانش و تجربه کاری اعضای مجموعه است، از مجموعه مدیران استانی انتظار است که برای تسهیل در کار افراد علمی با آنها با قابلیت‌های علمی  برخورد شود و واقعا آنها را چهره علمی ببیند.

وی با اعلام اینکه ظرفیت علمی مجموعه بسیار بالا بوده و بسیاری از افراد دارای پذیرش از دانشگاه ها، شرکت ها و سازمان های معتبر خارجی اعم از ناسا بوده اند، گفت: وقتی ما تلاش کردیم که چهره‌های علمی را در مجموعه خودمان جمع آوری و حفظ کنیم انتظار داریم برای بقا و توسعه مورد حمایت متولیان امر در استان و حتی کشور قرار بگیریم به این دلیل که مجموعه ما سرمایه برای کل کشور است و حتی یکی از چشم اندازی های شرکت، ارئه خدمات تحقیق و توسعه و فنی به خارج از کشور نیز می باشد.

درزی خاطر نشان کرد: البته نمی‌توان اعلام کنم که شرکت‌های دانش بنیان در کشور و استان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند اما حمایت‌های که قرار است در موعد مقرر و در مراکز بانکی باشد انجام نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه شرکت در حال توسعه ابررایانه طبرستان در زمینه سرمایه جهت تولید و توسعه با مشکلاتی مواجه هست، افزود: برای توسعه فعالیت کشاورزی ما نیاز داریم که مرکز مکانیزاسیون کشاورزی در استان همکاری مناسبی با ما داشته باشد تا بتوانیم با تولیدات بومی و باکیفیت مجموعه خود، پاسخگوی نیازهای فعالان حوزه کشاورزی باشیم.

مدیرعامل عامل شرکت دانش بنیان ابر رایانه طبرستان

 یادآور شد: انتظار داریم که مجموعه مدیران استانی در جریان فعالیت‌های علمی ما قرار گیرند و در این خصوص از همه دلسوزان حوزه فناوری در استان و کشوری جهت بازدید از مجموعه ما دعوت مینماییم.

وی با اعلام اینکه نخبه‌های علمی نباید درگیر بروکراسی‌های اداری شوند، افزود: دغدغه‌های ما حفظ چهره‌های علمی بزرگ در مجموعه است و انتظار داریم که مدیران استانی هم به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

انتهای پیام/

پیمایش به بالا