برتری دستگاه زهرگیر زنبور عسل ایرانی مورد حمایت سازمان بسیج علمی نسبت به دستگاه مشابه انگلیسی

مونا دلفانیان کارشناس ارشد نرم افزار کامپوتر و مخترع زهرگیر فرکانسی زهر زنبور عسل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار علم و فناوری،گفت: بر اساس تقاضای سازمان صنعت دستگاه زهرگیر فرکانسی زهر زنبور عسل تولید کردیم که توانستیم ۵/۲ برابر میزان برداشت زهر زنبور را افزایش دهیم .

وی درباره درنحوه کارکرد این دستگاه گفت: این دستگاه زهر زنبور عسل را استخراج می کند.

سازنده دستگاه زهرگیر زنبور عسل اظهار داشت: بر اساس درخواست سازمان صنعت سال گذشته به ما راهکاری دادند که نیاز به زهر زنبور عسل داریم.

وی اضافه کرد: دستگاه مناسبی برای استخراج زهر زنبور عسل در کشور وجود ندارد و دستگاه‌های مشابه خارجی هم نتوانستند نیازهای واقعی را تامین کنند.

دلفانیان در تشریح فنی دستگاه زهرگیر خارجی گفت: دستگاه‌های تولید شده تک پنل بوده و خارج از دستگاه باید زهر گیری انجام شود.

وی اضافه کرد: گرد و غبار و خاکی که در سطح شیشه می نشست زمینه کاهش  کیفیت زهر را فراهم می‌کرد و از طرفی  رطوبت و بارندگی  تاثیر مستقیم روی زهر داشت.

این سازنده دستگاه زهرگیر زنبور عسل گران بودن پنل‌های خارجی اشاره کرد و گفت: متناسب با قیمت بالا امکان دریافت زهر زنبور عسل به انداز دلخواه وجود نداشت.

دلفانیان درباره دستگاه تولید شده زهرگیر، گفت: دستگاه ساخته شده ما با ولتاژ برق کار می‌کند به صورت همزمان از ۱۰ کندو زهرگیری می‌شود و می‌توان در مدت ۲۰ دقیقه زهر استخراج کرد.

وی درباره شرایط زهرگیری بیان کرد:پنل‌های که برای زهرگیری تهیه شده روی درب کندو تعبیه شده و مشکل تهاجمی شدن زنبورستان را به طور دایمی حل کردیم.

این سازنده دستگاه زهرگیر زبنور عسل اضافه کرد: مشکل آفتاب، گرد و خاک، بارندگی و ریختن مدفوع زنبور روی زهر به هیچ وجه وجود ندارد.

دلفانیان ادامه داد:با توجه به اینکه در این روش از جریان فرکانس استفاده می‌شود، زنبور تنها عصبی می‌شود و صدمه خاصی به آن وارد نمی‌شود و زمینه افزایش زهر بیشتر فراهم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در این مدت ما توانستیم دو نیم برابر وضعیت فعلی زهر زنبور عسل تولید کنیم.

دلفانیان با بیان اینکه مهمترین موضوع در زهرگیری زنبور، میزان تولید،فیلیتین است، اظهار داشت: بالاترین فیلیتین ثبت شده در کشور انگستان تا ۶۰ درصد است اما ما موفق شدیم سال گذشته ۷۵/۷۵ درصد فیلیتین خالص داشتیم یعنی در ایران رکورددار هستیم.

دلفانیان قیمت دستگاه ده پنله را دو میلیون و پانصد هزار تومان اعلام کرد و گفت: براساس تقاضای اداره صنعت بوده فروش آن از زمان تولید شروع شده و هنوزم هم ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار علم و فناوری که آیا سازمان بسیج حمایت مالی از شما داشته، گفت: تنها سازمانی که طی این سال‌ها به ما کمک کرده سازمان بسیج علمی بوده است.

سازنده دستگاه زهرگیر زنبور عسل اضافه کرد: زمینه برگزاری نمایشگاه در اقصی نقاط استان و معرفی طرح‌های تولید شده ما از جمله اقدامات سازمان بسیج علمی مازندران بوده و رئیس سازمان بسیج علمی مازندران همکاری بسیار مناسبی با نخبگان دارد.

وی خواستار حمایت سایر ارگان‌ها و نهادها از نخبگان شد و گفت: نخبگان کشور ما بی‌نظیر هستند، چرا از پتانسیل‌های موجود در کشور نباید استفاده مناسب شود و به راحتی نیازمندی‌های کشور که امکان تولید آن در داخل وجود دارد در خارج از کشور تهیه کنیم.

پیمایش به بالا