تولید گاز قابل استفاده از زباله‌های خانگی و دامی در مازندرا

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، دغدغه‌ها برای دفع پسماند در استان مازندران وارد مرحله فاز دانشگاهی شده است.

ساخت و نصب دستگاه نیمه صنعتی تولید بیوگاز و کود به همت دانشجویان دانشگاه مازندران از جمله اقدامات عملیاتی مراکز علمی برای جلوگیری از آسیب‌های پسماند به محیط زیست که محققان این دانشگاه پس از ناامیدی از اقدامات مسئولان استانی خودشان دست به آچار شدند.

فرشاد صحبت زاده رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران با اعلام این خبر در سایت دانشگاه مازندران، اظهارکرد: علی درویش ساسی و محمد فاضل حاجی اندواری، موفق شدند با پشتیبانی مالی دانشگاه مازندران و مدیریت سبز دانشگاه، پایلوت نیمه صنعتی این دستگاه با حجم راکتور ۶۰ لیتر و تولید گاز ۱.۵ مترمکعب بر ساعت راه اندازی کنند.

 رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران به دستاوردها و فرآورده‌های این دستگاه اشاره کرد و گفت: تولید انرژی پاک،تولید کود غنی کشاورزی، جذب آسان در خاک،تامین عناصر مورد نیاز خاک،فاقد عناصر شیمیایی است از جمله قابلیت‌های این دستگاه است.

IMG08320392

وی با اعلام اینکه اولین و مهم ترین خروجی این فرآیند، تولید گاز و تبدیل آن به انرژی است، بیان کرد: گاز تولید شده را می توان به دو صورت پیش تصفیه و خالص سازی شده مصرف کرد، این دستگاه در سایزهای مختلف بر اساس نیاز مشتری قابل طراحی است.

وی با اعلام اینکه اگر نیاز  یک خانواده به تولید گاز به میزان ۱.۵ متر مکعب می باشد، افزود: این میزان گاز را می توان با ورودی زباله به میزان ۲۵ کیلوگرم در روز در فضایی به میزان ۲۰ متر مربع تامین کرد. به همین صورت این دستگاه در مقیاس های نیروگاهی هم قابل تعمیم می باشد.

رییس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه با اشاره به اهداف ساخت این دستگاه اظهار داشت: یکی از اهداف مهم، رفع مشکل بزرگی با عنوان سوزاندن کاه در زمین های شالی است که امروزه در مناطق شمالی کشور شاهد آن هستیم.

IMG08322536

در همین ارتباط با محمد فاضل اندواری مجری این طرح گفت و گو کردیم.‌

این مخترع در ارتباط با کاکرد این دستگاه، اظهار کرد: دستگاه‌های بیوگاز تولید گاز از زباله‌های شهری، پسماند دامی و فضولات انسانی است که گاز آن برای تولید انرژی، سوزاندن و تولید برق استفاده می شود در واقع همان گاز متان است.

وی درباره ساخت نمونه اولیه دستگاه، گفت: ما دستگاه را به صورت نیمه صنعتی  در پردیس دانشگاهی دانشگاه مازندران برای زباله‌های سفت ساخته ایم که در حال حاضر با تولید ۵/۱ مترمکعب بر ساعت مشغول به کار است.

وی با بیان اینکه ساخت این دستگاه از سال ۹۷ آغاز کردیم، افزود:هزینه ساخت دستگاه  تقریباً ۱۰۰ میلیون تومان اعلام است.

حاجی اندواری در پاسخ به این سوال خبرنگار علم و فناوری مبنی بر تامین هزینه دستگاه با توجه به شرایط دانشجویی گفت: این طرح به عنوان طرح ایده معرفی شد و دستگاه را به صورت آزمایشگاهی خودمان درست کردیم و بعد در  دانشگاه مطرح شد و معاونت پژوهشی دانشگاه با دستور ریاست دانشگاه،هزینه آن را تقبل کرد .

وی اضافه کرد: نمونه آزمایشگاهی آن تقریبا ۱۲۰۰ میلیون هزینه گرفت.

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در مورد ایده این طرح گفت: ما دو دانشجو بودیم علی درویش از دانشگاه علم صنعت بهشهر و بنده که از دانشگاه شمال بودم  و ایده از پایان نامه کارشناسی شروع شد که در مقطع ارشد تصمیم به ساخت دستگاه به صورت تیمی گرفتیم.

وی در خصوص مشکلات اجرایی این طرح گفت: مشکل اجرایی فنی و آزمایشگاهی خاصی نداشتیم.

وی در پاسخ به این سئوال که این دستگاه کاملا بومی است، افزود:  ۹۰ درصد دستگاه ایرانی است به غیر از پمپ آن که چینی است، لوله و مخزن، سیم کشی و  همه ساخت خودمان است.

حاجی اندواری ابعاد دستگاه را بستگی به ظرفیت و باتوجه به نیاز هر مشتری اعلام کرد و افزود:  دستگاه برای حتی مقیاس خانوادگی یعنی یک خانوار به بالا قابل ساخت است و در دامداری های هم قابلیت استفاده دارد.

وی ادامه داد: ما برای دامداری ها با ۱۰۰۰ راس گاو برآورد تولید برق یک مگاوات داریم .

IMG08323658

حاجی اندواری اعتبار مورد نیازبرای تولید در آیتم های خانگی و منطقه ای هر دستگاه متغییر بین ۷ الی ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: به راحتی امکان تامین گاز از زباله‌های خانگی وجود دارد.

وی ادامه داد: بعد از تولید گاز پسماند آن عاری از هرگونه آلودگی میکروبی قابل استفاده در مصارف کشاورزی بعنوان کود است.

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گفت: برای تولید صنعتی باید ارگان های مختلف مخصوصاً شهرداری ها حمایت کنند برای فاضلاب های  هر منطقه و حتی  برای زباله ها چون دستگاه ما تولید شیرابه نمی کند و حتی شیرابه ها برای تولید گاز حایز اهمیت هستند برای مرغداری ها  کود و حتی کاه هایی که در شمال می سوزانند را تبدیل به انرژی کنیم .

وی در مورد پیگیری ها هم گفت: ما ثبت اختراع کردیم و اقدامات خاصی برای پیگیری به این دلیل که از نظر فنی طرح ما کاملا مشکل خاصی نداشت در کوتاه ترین مدت تایید شده است.

IMG08330355

حاجی اندواری در پاسخ به این سوال که در کارگروه پسماند استان مازندران طرح شما معرفی شد، اظهار داشت: مطرح نشده اما استاندار در نمایشگاه هفته پژوهش در جریان این تولید قرار گرفته است.

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی با اعلام اینکه این دستگاه کشورهای آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: از ترکیه درخواست ساخت طرح داشتیم که در حال بررسی شرایط هستیم.

پیمایش به بالا