سمینار آموزشی تکثیر زالو

 

پیرامون زالو درمانی به ثبت رسیده است. تا کنون در اروپا و آمریکا هزاران بیمار توسط زالو درمانی، درمان شده­اند. سازمان غذا و داروی امریکا در ۲۴ژوئن ۲۰۰۴استفاده از زالو را برای مقاصد پزشکی قانونی اعلام کرد.در این زمینه کشور ما زمانی بیشترین تجربه و دانش پیرامون درمان با زالوها داشته است و مرغوب ترین نژاد زالوها را ما به دنیا معرفی کرده است.

معروفترین زالوها، زالوی پزشکیMedical leech (Hirudo medicinalis)  نام دارد.

نظر حکمای طب سنتی پیرامون زالو درمانی:

حکیم جرجانی در کتاب سوم ذخیره خوارزمشاهی اشاره‌ای به نحوه استعمال زالو و جایگاه درمانی آن کرده منفعت زالواندازی را بیشتر در بیماری‌های پوستی فصد می‌داند و معتقد است ابتدا باید تن را با و مسهل پاکیزه کرد و سپس زالو انداخت.

شیخ‌الرئیس ابن‌سینا باب مبسوطی پیرامون زالو دارد و چنین می‌فرماید :

از زالوهایی که کرک ریز و نرم دارند یا لاجوردی رنگ هستند پرهیز کنید زیرا دچار غشی، خونریزی، تب، سستی و قرحه‌های بدخیم خواهید شد. از زالویی استفاده شود که در آب‌های خزه‌دار که محل زیست قورباغه‌هاست نمو کرده و نه زالویی که در آبهای گل‌آلود سیاه بوده است.

زالوی پزشکی آنزیمهای فراوانی در داخل دهان خود دارد که همین آنزیمها باعث بهبود انواع بیماریها می­شود. باید توجه داشت که هدف از زالو درمانی ورود همین آنزیمها به بدن است. از این جانور کوچک برای درمان امراض بسیاری از جمله سردرد، تب،زخم های عفونی شده،دمل و آبسه،ورم ها،هموروئید و دیگر موارد پزشکی شامل برطرف‌کننده نفخ، پاکسازی فضولات خون، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، درمان‌کننده مفید انواع کم‌خونی، درمان سرطان‌ها خصوصاً لوسمی و کارسینوما، درمان بیماری‌های چشم نظیر آب مروارید، آب سیاه، درمان فلج مغزی در شیرخواران، بیماری‌های دهان و دندان و لثه نظیر پیوره، آبسه دندانی، آفتوز، بیماری‌های ریوی نظیر برونشیت مزمن، پنومونی، آسم برونشیال، بیماری‌های سیستمیک نظیر آرتریت روماتوئید، لوپوس، اسکلرودرمی، درمان بیماری‌های اسکلتی مثل کمردرد، پوکی استخوان، آرتروز، التهابات مفصلی، استفاده از زالو در ترمیم زخمها و بخیه‌های پزشکی و ترمیم سوختگی‌های مختلف، درمان بیماری‌های دستگاه تناسلی ادراری نظیر تکرر ادرار، پروستاتیت، سیستیت، عقیمی، درمان بیماری‌های گوارشی نظیر هپاتیت، کله سیستیت، پانکراتیت، زخم معده، بواسیر، شقاق، درمان بیماری‌های زنان نظیر عقیمی، التهابات تخمدانی، پارامتریت، اندومتریت، توده‌های پستانی، فیبروم، کیست تخمدان، درمان بیماری‌های گوش و حلق و بینی نظیر ضعف شنوایی، کاهش بویایی، عفونت‌های راجعۀ گوش یا بینی، پولیپ، سینوزیت، درمان بیماری‌های پوستی‌ عصبی نظیر پارستزی، نورودرماتیت، نورالژی، نوروپاتی، پسوریازیس، اگزما، هرپس،دملهای چرکی، سینوس پیلونیدال کاربرد دارد.

صادرات زالو، با کسب درآمدی معادل نفت

ایران منبع بهترین نوع زالوهای طبی در جهان است و این موجود ارزشمند به عنوان یکی از زیر مجموعه صنعت دامپروری می تواند موجب رونق صادرات غیر نفتی کشور شود. درآمد کشوری نظیر روسیه از صادرات زالوی دریای خزر به اروپا چندین برابر درآمدهای نفتی کشور است.

محصولات مختلف زالو جهت صادرات

– صادر کردن خود موجود زنده

– استخراج آنزیم ها توسط شرکت های دارویی داخلی و صادر نمودن محصولات دارویی حاصله

– بصورت پودر زالو برای مصارف آرایشی و بهداشتی

– بصورت روغن زالو

– در همه روشهای بالا در بسیاری از کشورهای از جمله آلمان و انگلستان و روسیه و فرانسه به وفور مورد استفاده می باشد و علاوه بر ارزش درمانی، اشتغال زایی و ارز آوری نیز برای آنها به دنبال داشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

پیمایش به بالا