رونمایی از رقیب کوچک نیروگاه برق نکا

 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری این روزها مازندران از مشکل زباله رنج می‌برد.

تولید روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن زباله که در اراضی جنگلی و منابع طبیعی مازندران دپو می‌شود یکی از چالش‌های جدی این استان و دیگر استان‌های شمالی کشور است.

حجم زباله های تولیدی مازندران در ایام پیک حضور مسافر به دو برابر وضعیت فعلی یعنی حدود ۶ هزار تن در روز می‌رسد.

زباله های تولیدی استان مازندران به شیوه منسوخ شده قدیمی دپو می‌شود که این موضوع باعث مشکلات جدی برای محیط زیست استان شده است.

چند سالی است که بحث کارخانه زباله سوز و طرح تفکیک از مبدا در دستور کار مدیران و متولیان امر قرار گرفته اما تا زمان تهیه این گزارش زباله‌ای در استان مازندران سوزانده نشده و طرح تفکیک از مبدا به صورت یک خط در میان و بدون برنامه و ضابطه خاصی گفته می‌شود که در حال اجرا است.

بیشتر زباله‌های تولیدی در مازندران به صورت شیرابه است و همین موضوع زمینه ساز چالش‌های زیست محیطی و تخریب اراضی منابع طبیعی می‌شود.

زباله‌ها در استان مازندران در بیشتر از ۲۲ نقطه دپو می‌شود، به دلیل ضعف در نظارت‌ها انباشت زباله در مناطق جنگلی و کوهستانی با مشکلات متعدد اجتماعی همراه شده است.

طرح احداث کارخانه زباله سوز در مرکز استان مازندران بیش از سال ۹۴ تاکنون مطرح است، اگرچه زمینه سازی برای اجرای این پروژه از سال ۸۹ در برنامه کاری قرار گرفته اما زمان اجرای این طرح سال ۹۴ اعلام شده با وجود گذشت بیش از چهار سال از زمان اجرای قرار داد تاکنون پیشرفت‌های محسوسی برای ساخت کارخانه زباله سوز سازی دیده نشده است در صورتی که همزمان با این طرح دو پروژه دیگر در غرب مازندران و استان تهران آغاز شده که پروژه زباله سوز تهران در حال فعالیت و کارخانه زباله سوز نوشهر در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.

در ارتباط با تاخیر اجرای این پروژه مباحث زیادی مطرح است که مهمترین موضوع بحث عدم تخصیص اعتبارات در پیشانی این پروژه مطرح می شود اما عدم وجود اراده کافی برای تکمیل این پروژه را باید مهمترین دلیل تاخیر اعلام کرد که چهره‌های سیاسی چندان علاقه‌ای به نبش قبر درباره تاخیر پروژه زباله سوز ساری ندارند.

آنچه که این روزها بسیار حائز اهمیت است، بحث راه اندازی کارخانه زباله سوز ساری به دلیل مشکلات اجتماعی منطقه چهاردانگه مازندران بسیار مورد توجه متولیان امر قرار گرفته و به نظر می‌رسد که وفاق و همدلی خوبی در این بخش ایجاد شده است.

اما نیروگاه زباله سوز ساری برای تکمیل و بهره‌برداری نیاز به ۴۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

بر اساس اعلام متولیان امر تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه هزینه شده است.

شریفی معاون اجرای پروژه نیروگاه زباله سوز ساری درباره مشخصات این پروژه و نحوه فعالیت آن در جمع خبرنگاران مرکز استان مازندران، اظهار کرد: نیروگاه ۴۵۰ تنی زباله سوز ساری شامل دو بخش اصلی سیکل زباله سوزی که بخش عمده‌ای از مسائل زیست محیطی شهرستان ساری را برطرف می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار ساماندهی زباله بحث تولید برق را هم در تعبیه شده که می‌تواند تا حدودی مشکلات روشنایی شهرستان ساری را رفع کند.

شریفی در تشریح عملکرد این نیروگاه بیان کرد: فعالیت نیروگاه با تفکیک زباله آغاز می‌شود، زباله‌های اولیه که قابلیت سوزاندان را دارد جدا سازی شده و در دستگاه کرشر خورد شده و بعد از هوادهی و آماده سازی به سیکل زباله سوزی منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: بخش سوزاندن زباله از کوره‌های آغاز می‌شود که میزان حرارت اولیه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه تولید می‌شود که دود آن با هوادی به خروجی ثانویه منتقل شده که دما به هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۴۰۰ درجه می‌رسد و سوزاندن زباله به صورت کامل انجام می‌شود.

مجری نیروگاه زباله سوز ساری ادامه داد: در اثر حرارت تولید شده به بخش بویلرها منتقل شده  که حرارت آن برای استفاده در توربین بخار مورد استفاده می‌شود، زمانی که دود و گرما از بویلر خارج می‌شود واحد پردازش‌ها ما فیلتراسیون، بک فیلترها شده و همه آلودگی‌ها به صورت بسیار زیاد کاهش پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در نهایت توسط سیستم آی دی فن به قسمت اسنک خروجی یا دودکش‌ها منتقل می‌شود.

شریفی ادامه داد: در ادامه سیکل از آب بخار شده داخل توربین منتقل شده و حدود ۶ مگاوات برق تولید شده و وارد مدار شبکه سراسری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری در حال حاضر میزان پیشرفت فیزیکی نصب تجهیزات این پروژه حدود ۲۶ درصد است و با توجه به قول مسؤولان قرار است در دو ماه اول سال ۹۸ این مجموعه به بهره‌برداری برسد.

اگرچه با توجه به میزان برق تولیدی این نیروگاه شاید این طور تلقی شود که نمی توان از این نیروگاه به عنوان رقیب نیروگاه شهید سلیمی نکا نام برد ولی شروع فعالیت این نیروگاه نگاه‌ها به سمت تولید برق را تا حدودی تغییر می دهد

انتهای پیام/

پیمایش به بالا