دستگاه هوشمند آبیاری شالیزاری در مازندران ساخته شد/ صرفه جویی ۳۰ درصدی در میران مصرف آب اراضی شالیزاری

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران  خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، در سال‌های اخیر یکی از چالش‌های جدی در استان مازندران کاهش ذخیره‌های آبی استان به دلیل خشکسالی ناشی از تغییر اقلیم بوده است.

میزان ذخیره‌های آبی استان مازندران به حدی کاهش یافت که حتی برخی از اراضی شالیزاری در نقاط مرکزی استان مازندران به دلیل نبود ذخیره کافی آب در پشت سدها دچار خشکی شده و به تعدادی از کشاورزان اجازه کشت داده نشده است.

ابتکار و خلاقیت راهب ماهفروزی دانشجوی دکتری دانشگاه کشاورزی ساری مشکل استفاده بی‌رویه از آب در اراضی شالیزاری را حل کرده و حتی به صورت هوشمند زمان دقیق و میزان مصرف آب را به کشاورزان گوشزد می‌کند.

در ارتباط با کارکرد این دستگاه و اقداماتی که انجام شده با این مخترع مازندرانی گفت و گو کردیم.

وی با اشاره به مشکل مدیریتی آب در استان مازندران، گفت: برنج یکی از محصولات آب بر است و به دلیل اصرار بر تولید این محصول به صورت سنتی در ایام تابستان تعداد زیادی از کشاورزان با چالش خشکسالی اراضی کشاورزی مواجه می‌شوند.

این مخترع مازندران با اعلام اینکه دستگاهی تولید کردم که تا ۳۰ درصد مصرف آب در برنج را کاهش می‌دهد، افزود: با وجود کاهش آب میزان تولید محصول کاهش پیدا نمی‌کند.

وی در ارتباط با نحوه کارکرد این دستگاه گفت: به دلیل اینکه امکان انتقال برق به همه اراضی شالیزاری وجود ندارد، طرح استفاده از سلول‌های خورشیدی را برای راه اندازی این دستگاه پیش بینی کردیم که به موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای رسیدیم.

ماهفروزی یادآور شد: در اراضی شالیزاری که برای انتقال آب از پمپ استفاده می‌شود، امکان انتقال انرژی به سیستم وجود دارد.

وی با اعلام اینکه علاوه برای هشدار درباره وضعیت نیاز آبی، امکان گزارش گیری از عملکرد دستگاه به زبان فارسی وجود دارد، گفت: پروسه آبیاری به صورت پیامک به اطلاع کشاورزان می‌رسد.

این مخترع مازندرانی خاطر نشان کرد:نمونه آزمایشگاهی این دستگاه ساخته شده است و تست آن انجام شد، در بهار ۹۸  این دستگاه در اراضی دانشگاه کشاورزی تست میدانی می‌دهد که همه عوامل استفاده کننده از این دستگاه کشاورزان هستند.

وی با اعلام اینکه برای این دستگاه نسخه دومی ساخته شده است که امکان کاشت برنج در خشکه کاری را هم فراهم می‌کند، گفت: در نسخه دوم این محصول قابلیت کنترل بیماری بلاس در برنج هم وجود دارد.

ماهفروزی با اعلام اینکه در کاشت برنج نیاز آبی با آبیاری متفاوت است، گفت: خشکه کاری برنج یک کشاورزی دقیق است که باید ابزار دقیق برای پایش  و اعمال مدیریت نیاز دارد.

وی یادآور شد:دستگاه هوشمند از سامانه‌های الکترونیک استفاده می‌کند و  قابلیت برنامه نویسی را داشته و می‌توان برنامه‌های مورد نیاز کشاورزان را در پروسه تولید روی دستگاه پیاده سازی کنیم.

ماهفروزی یادآور شد: در ساخت این دستگاه امکان مدیریت آبیاری قطره ای و بارانی را بر اساس نیاز گیاه  وجود داشته و شرایط محیطی و رطوبتی وقوع بلاس هم قابل پیش بینی است و به صورت اتوماتیک کنترل می‌شود از همه مهمتر اطلاعات به صورت خودکار به کشاورز از طریق پیامک ارسال می‌شود.

وی در ارتباط با ساخت و پروسه تولید این دستگاه گفت: برای تولید انبوده در مرکز رشد تبرستان مستقر می شویم مراحل اولیه ثبت شرکت و اخذ مدارک انجام شد نسخه اولیه تولید شده و برنامه ریزی برای تولید نسخه تجاری آن در دستور کار قرار گرفته و بعد بازار یابی و نظر سنجی برای تجارت سازی اقدام می کنیم.

وی در پاسخ به این سئووال که آیا امکان استفاده از این سیستم برای همه کشاورزان وجود دارد، افزود:فردی که فقط توان خواندن و نوشتن را داشته باشد می‌تواند از این دستگاه استفاده کند، از طرفی این دستگاه با معمولی‌ترین گوشی‌ها قابل استفاده و راه اندازی است.

این مخترع مازندران خاطر نشان کرد: کار با این دستگاه نیاز به برنامه آموزشی چندان قوی ندارد، کار با دستگاه برای کشاورز توضیح داده می‌شود.

ماهفروزی یادآور شد: کشاورزی که خواندن و نوشتن حداقلی را بلد باشد می‌تواند از این دستگاه در کنترل آبیاری استفاده کند،کشاورز به دستگاه پیام میدهد و از آن راهنمایی می خواهد و توضیحات لازم از طریق دستگاه در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سئووال که هر دستگاه برای چند هکتار زمین مناسب است، افزود:  بستگی به اراضی شالیزاری، شیب و اتصال کرت دارد، در اراضی تجهیز و نوسازی شده امکان استفاده از یک دستگاه برای پنج هکتار هم وجود دارد و در اراضی خرده مالکی هم بستگی به شرایط محلی دارد.

این نخبه مازندران در پاسخ به ضرورت حمایت از نخبگان در کشور، یادآور شد: بعنوان نسل چهارم انقلاب باوری به نتوانستن ندارم.

وی اضافه کرد:  اعتقاد دارم تحریم‌ها چندان در کشور اثر گذار نیست، اما برخی‌ها با تحریم‌های داخلی تلاش دارند که سنگ جلوی پای نخبگان بیاندازند،جوانان ایرانی کمر همت بسته اند تا مشکلات کشور را بخوبی حل کنند.

ماهفروزی یادآور شد: بروکراسی اداری در کشور بسیار طولانی شده است، در یافت مجوزها بسیار سخت است و در یافت مجوزهای با پروسه‌های طولانی و نفس گیر همراه است،حمایت‌های مالی مانند خودکشی است به همین دلیل مختریعن دچار مشکل هستند.

این نخبه مازندرا نبا اعلام اینکه به دلیل سخت‌گیری‌ها در صدور مجوز مخترعین تولیدات خودشان را در اختیار چینی‌ها قرار دارد و بعد تولید مخترع ایرانی در غالب جنس چینی وارد کشور می‌شود،در بحث حمایت از جوانان با سوء مدیریت مواجه هستیم.

 ماهفروزی یادآور شد:حمایت های وجود دارد اما درست نیست مسائل قانونی و آیین نامه‌ها مانع هستند مسائل زیادی وجود دارد تعرفه های بانکی برای ارائه تسهیلات برای ساخت پروژه ای که توجیه فنی دارد چه لزومی دارد ۱۸ درصد بهره بانکی پرداخت کنیم؟ چرا باید بدنبال دولت و بخش خصوصی باشیم؟ پیچیده شدن و طولانی شدن فرایند اداری برای ساخت انرژی های ما را دچار حواشی می کند و از اصل مسئله باز می مانیم.

پیمایش به بالا