تخریب روحیه ما می‌توانیم در بدنه دولت پیش از انقلاب/حمایت از ۸۵۰ طرح علمی در مازندران/ ساماندهی هزار و ۸۰۰ نخبه توسط بسیج علمی

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران، خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران این روزهای یکی از برنامه‌های محوری مدیران است.

در طول ۴۰ ساله انقلاب اسلامی ایران در کشور تحولات بسیاری جدی در حوزه‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و علمی ایجاد شده است.

حمایت از نخبگان یکی از دغدغه‌های جدی بود که در قشرهای مختلف بسیج این موضوع هم در دستور کار قرار گرفته است.

بسیج علمی با هدف حمایت از نخبگان و طرح‌های نخبگانی در کشور با سابقه حدود ۱۰ سال زمینه ساز تحول اساسی در حمایت از فعالان و نخبگان کشور را فراهم کرده است.

در ارتباط با اقدامات انجام شده سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران و ساماندهی نخبگان با رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران محمد هادی موذن گفت‌وگوی انجام دادیم.

***تبلور بسیج علمی

وی با اشاره به سابقه ۱۰ ساله سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران، اظهار کرد: قبل از تشکیل بسیج علمی و پژوهشی استان پارک علم و فناوری  در مازندران فعالیت نمی‌کرد.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران، یادآور شد: با شروع فعالیت این سازمان طرح ساماندهی و حمایت از فعالان و نخبگان استان شروع شده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از نبخگان پیش از شروع فعالیت این سازمان برای ساماندهی و دریافت حمایت برای طرح‌های خودشان با مشکل مواجه بودند.

موذن با اعلام اینکه ابدا و اختراع همراه بسیج علمی کشور نیامده است، افزود: طرح ساماندهی و حمایت از نخبگان بسیار مهم است.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب روحیه ما می‌توانیم به صورت کامل تخریب شده بود به حدی که نخست وزیر مملکت شعار تحقیر ملت ایران را سر می‌داد.

***مرگ باورها در پیش از انقلاب

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران یادآور شد: زرم آرا به صورت علنی به مردم اعلام می‌کرد که شما توان ساخت لوله معمولی در کشور را ندارید چه طور به فکر ساماندهی کردن صنعت نفت کشور هستید.

***انقلاب اسلامی و نفوذ کلام امام راحل

وی یادآور شد: بعد از انقلاب با روحی قدسی امام راحل ما می‌توانیم در همه عرصه‌ها دمیده شده است و نیرو و توان بالقوه به بالفعل تبدیل شده است.

موذن بیان کرد: روحیه ما می‌توانیم و کارکردهای آن درست بعد از انقلاب اسلامی ایران آغاز شده و در دوران دفاع مقدس به اوج رسیده و در حال حاضر به شکوفایی و بالندگی خویش در حال ادامه دادن است.

وی خاطر نشان کرد: ساخت پل خیبر، پل بعثت، سازه‌های که موشک‌های عراقی را منحرف می‌کرد مربوط به ابتکارات کشور  در بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران خاطر نشان کرد: نبوغ اسلامی ایران در ایام دفاع مقدس به خوبی خودنمایی کرده است.

وی یادآور شد: بعد از دوران دفاع مقدس خلا نیاز برای ایجاد سازمان‌های حمایت گر از نخبگان در کشور احساس شد و باید طرح نخبه پروری در کشور نهادینه شود.

موذن یادآور شد: سازمان بسیج علمی با هدف حمایت از طرح‌های نخبگانی خارج از بروکراسی سنگین اداری در کشور ایجاد شده و جز سازمان‌های پیشرو در استان مازندران است.

***انفجار حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نخبگان

وی اضافه کرد: بسیاری از طرح‌های که در گذشته در ذهن افراد بود و نیاز به حمایت برای بلوغ و تولید داشت در این سازمان مورد حمایت قرار گرفته است.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران ادامه داد: حمایت‌های در سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان به صورت مادی و معنوی است، بسیار از نخبه‌ها ممکن است بضاعت مالی برای به ثبت رساندن ایده‌ها را داشته باشند اما درگیر بروکراسی‌های سنگین اداری می‌شوند، از طرفی برخی از نخبه‌های دانشجویی کشور ممکن است در تامین منابع مالی با چالش مواجه باشند که بسیج علمی در هر دو مقوله به صورت مناسب ورود پیدا کرده است.

وی علاقمندی به توسعه و کار در بین جوانان و نخبگان وجود دارد، گفت:با حمایت از نخبگان انفجاری جدی در زمینه حمایت از طرح‌های فناورانه در استان انجام شده است.

***حمایت از ۸۵۰ نخبه

موذن با اعلام اینکه سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران از ۸۵۰ طرح نخبگانی حمایت کرده است، گفت: این طرح‌های توسط ۵۷۴ نخبه به سازمان معرفی و مورد حمایت قرار گرفته است.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران یادآور شد: در حال حاضر بیش از هزار ۸۰۰ نخبه ساماندهی شده در استان مازندران در حوزه های مختلف با این مجموعه همکاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: به دلیل حسن نیت سازمان و حمایت‌های انجام شده هر جا که به این نخبه‌ها احتیاج داشتیم آنها پای کار بودند و به سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران متعهد شدند.

موذن در پاسخ به این سئووال که در حوزه ملی چه اقداماتی انجام شده است، گفت: استان‌های مختلف در این بخش وارد شدند، چندین طرح علمی تولید شده نخبگان مازندران به کشور معرفی شده و تولید انبوه برخی از این طرح‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران با اعلام اینکه در ایام دهه فجر نمایشگاه متعدد دستاوردهای بسیج علمی در سطح استان مازندران برپا شده است، گفت: بیش از ۴۰ طرحی که در این نمایشگاه ساری عرضه شده است مربوط به نخبگان این شهرستان است.

***دور زدن بروکراسی اداری

وی اضافه کرد:  همه این اقدامات و تلاش‌ها را مدیون اقدامات و تلاش‌های امام راحل و خون پاک شهیدان هسیتم که روحیه ما می‌توانیم را دمیدند و باید در حال حاضر توسط جوانان و نوجوانان حفظ شود.

مسئوول بسیج علمی و پژوهشی مازندران درباره حمایت‌ها از طرح نخبگانی گفت: حمایت‌های ما  به صورت مادی و معنوی است، به نخبگان آماتور حدود پنج میلیون تومان تسهیلات و در مراکز رشد برای نمونه صنعتی  تا هشت میلیون تومان و اگر نیاز به حمایت‌های گسترده‌تر باشد به سازمان مرکزی معرفی شده و تا ۴۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی در ارتباط با حمایت‌های معنوی گفت: ثبت اختراع، برگزاری کارگاه‌ها و تامین نیازمندی‌ها آزمایشگاهی از دیگر اقداماتی است که سازمان برای حمایت از نخبگان در دستور کار دارد.

موذن در ارتباط با مشکلاتی که بسیاری از نخبگان برای بروکراسی اداری دارند، افزود: عدم اعتماد مسئوولان اجرایی به نخبگان یکی از چالش‌های جدی است، بسیاری از طرح‌های نخبگانی به دلیل اینکه مدیران اجرایی چندان توجه و حمایت از آنها را در دستور کار خویش قرار نمی‌دهند، با بن بست بی‌مهری مواجه می‌شوند.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران خاطر نشان کرد: برای این مباحث مصداق‌های زیادی داریم، نمونه فازمتر غیر تماسی هوشمند که توسط دستگاه اجرایی قبول نشده و در حالی که صادر می‌شود.

پیمایش به بالا