پای تامین اعتبارات پزشک خانواده شهری لَنگ می‌زند

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران به نقل از خبرگزاری علم و فناوری،  از استان مازندران، طرح پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع در دو استان مازندران و فارس در حال اجرایی شدن است.

با اجرای این طرح مراجعات به پزشک و هزینه دارو سطح یک به صورت رایگان بوده و در صورت نیاز به درمان بیماران و دریافت خدمات بیشتر از مراکز درمانی میزان هزینه‌ها با تعرفه بسیار مناسب لحاظ می‌شد.

در طرح پزشک خانواده شهری هر پزشک بیش از دو هزار و پانصد بیمار را تحت نظر دارد و باید اطلاعات کامل بیماران را به صورت الکترونیکی در اختیار داشته باشد.

اینکه این اقدامات انجام می‌شود یا خیر متولیان سلامت در استان مازندران معتقد هستند که پرونده سلامت همه مازندرانی‌ها تشکیل شده است اما به صورت موردی مطب‌های هم وجود دارند که پرونده سلامت آنها تشکیل نشده است.

تاخیر دیرهنگام پرداختی‌ها

یکی از دغدغه‌های اصلی این روزها برای پزشکان خانواده شهری تاخیر در پرداختی‌ها توسط بیمه‌ها است.

از طرفی وزارت بهداشت و درمان ردیف بودجه‌ای مناسبی برای این طرح ندیده و همین موضوع باعث می‌شود که پزشکان نسبت به تاخیر در پرداختی‌ها به شدت گلایه مند باشند.

با وجود اینکه این طرح هنوز داری نواقصی است و سیستم ارجاع سطح دو چندان مورد استقبال پزشکان متخصص و فوق تخصص قرار نگرفته است، وزارت بهداشت از برنامه‌ریزی برای ادامه طرح در کل کشور خبر داد.

البته برنامه‌ تعریف شده مربوط به سال‌های آینده است و سرپرست وزارت بهداشت قول داد که این طرح را تا پایان دولت فعلی در کشور اجرا کند که این موضوع هم بستگی به رای اعتماد مجلس به نمکی داشته و هم بستگی به توان بودجه‌ای کشور!

در ادامه با وضعیت پزشک خانواده شهری و مشکلاتی که وجود دارد، با معاون  بهداشتی سرپرست وزارت بهداشت در کشور گفت‌وگوی اختصاصی داشتیم.

علی رضا رئیسی در ارتباط با طرح پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع اظهار کرد: بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع و همچنین پرونده الکترونیکی چندین سال در استان مازندران در حال اجر است.

وی با اعلام اینکه  این طرح به صورت پایلوت در مازندران اجرا شده است، گفت: ویژگی خیلی مهم از اجزا پیش بینی شده در برنامه پزشک خانواده شهری بوده است.

مدل‌های اجرای پزشک خانواده شهریضعف‌های جدی دارد

معاون بهداشتی وزیر بهداشت،یادآور شد: هماهنگی بسیار مناسب برای ذینفعان اجری این طرح و بیمه‌ها، مردم و جامعه پزشکان بوده است و همین موضوع به عنوان نقطه قوت طرح می‌توان ذکر کرد.

وی  با اعلام اینکه بر اساس برنامه های پیش بینی شده در وزارت بهداشت و درمان۱۲ گام اجرایی برای این برنامه طراحی شده است و استان‌های کشور می‌توانند به سرعت خودشان با طرح هماهنگ کنند.

رئیسی یادآور شد: مدل‌های اجرای شده در دنیا دچار ضعف بوده که رفته رفته اصلاح شده و ما با اجرای این طرح در دو استان مازندران و فارس و با تغییرات لحاظ شده میزان موفقیت این طرح را افزایش دادیم.

  معاون بهداشتی وزیر بهداشت، خاطر نشان کرد:یکی از اهداف پزشک خانواده و نظام ارجاع بحث تکریم مراجعه کنندگان است، از سردرگمی افراد نیاز به خدمت جلوگیری می‌شود.

وی در پاسخ به این سئووال که آیا در استان مازندران پزشکان از ادامه همکاری خودداری کردند، گفت: ۴۶۰ پزشک خانواده در حال حاضر با طرح همراهی کرده و در استان فارس هم تنها ۱۰ پزشک به دلائل مختلف و ادامه تحصیل از طرح خارج شدند.

رئیسی در ارتباط با تامین منابع این طرح در کشور، گفت: مهمترین اصل در اجرای موفق این طرح تامین اعتبار است که یکی از نکات کلیدی تضیمن خرید خدمت است که بیمه‌ها باید از منابع پایداری در این طرح برخوردار باشند.

وی با اعلام اینکه برای تداوم طرح فعالیت حوزه آموزش و پژوهش در پزشک خانواده شهری در دستور کار قرار گرفته است، گفت:برنامه ریزی برای ارتقا پزشکان خانواده در دوره های آموزشی ویژه تخصص پزشک خانواده شهری از نقاط امنی است که می‌توان به پایداری طرح پزشک خانواده شهری اشاره کرد.

اعتبار سال ۹۸ پزشک خانواده شهری افزایش نداشت

وی با اعلام اینکه در ارتباط با وضعیت اعتباری پزشک خانواده شهری در استان مازندران، یادآور شد: منابع اعتباری که در استان از قبل پیش بینی شده پیش بنی شده است و بر سایر کشور هم بر اساس برنامه با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و مجلس اعتبار اختصاص داده می‌شود.

رئیسی با اعلام اینکه در سال ۹۸ اعتبار پزشک خانواده شهری افزایش پیدا نکرده است، گفت:  بنا داریم که کمبود اعتباری این بخش را از محل هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دهیم.

وی در ارتباط با تاخیر در پرداختی‌ها توسط بیمه‌ها گفت: تاخیر در پرداختی بیمه‌ها یک واقعیت در سطح یک است است و تا حدودی در سطح دو و سه هم مشکلاتی وجود دارد ولی بنا داریم با تامین اعتبار عقب ماندگی پرداختی‌ها را تا پایان سال جبران کنیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اعلام اینکه تربیت متخصصین پزشک خانواده یکی از برنامه های اصلی  ویژه است، گفت:پزشک خانواده شهری در حال حاضر به عنوان یک شغل در نظر گرفته شده است، افراد شاغل در این طرح هم دوره‌های تخصصی را می‌گذارنند و هم آموزش‌های لازم ویژه دوره عمومی را می‌بینند.

وی با اعلام اینکه پزشکان خانواده شهری جایگاه ویژه در حوزه سلامت داشته و در آینده به عنوان پزشکان متخصص خانواده در وزارت بهداشت بکارگیری می‌شوند.

سخن آخر

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، با وجود نقص‌های که در روند اجرای طرح پزشک خانواده شهری در استان مازندران وجود دارد تا حدودی رضایت مندی مردم از پزشکان در سطح یک وجود داشته و توسعه خدمات در سایر بخش‌ها نیاز به توجه بیشتر وزارت خانه دارد.

در حال حاضر خدمات پزشک خانواده شهری سطح یک تنها توسط پزشکان مورد رضایت مردم است اما گلایه‌ها از نحوه خدمات در داروخانه‌ها، سطح دو و سه و عدم تشکیل پرونده سلامت جای خودش باقی است.

پزشک خانواده شهری با ایده‌آل‌های مطرح شده در این طرح فاصله جدی دارد و با وجود اینکه سن پزشک خانواده شهری در مازندران به هشت سال می‌رسد اما هنوز چالش‌های آن باقی است و که مهمترین بحث در آن عدم پرداختی‌ها به موقع و از نظر مردم عدم تکمیل طرح در سطح دو و سه است.

پیمایش به بالا