ذخایر معدنی کشور ما بسیار گسترده است/ خبری از فعالیت آتشفشان دماوند نیست

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران،مهدی مدیری در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار علم و فناوری از استان مازندران، درباره فعالیت برخی مراکز پیش‌بینی زلزله در کشور، اظهار کرد: پیش بینی زمین لرزه به لحاظ تاریخ و زمان تاکنون قابلیت سندیت ندارد.

وی خاطر نشان کرد: توجه به پیش نشان‌هاگر قابل اهمیت است، بهترین پیش نشانگرها برای حوادث مانند زلزله و زمین لرزه تغییرات پوسته زمین بوده،باثبت تغییرات پوسته زمین و ناهنجاری‌های موجود امکان پیش بینی حوادث وجود دارد اما اینکه کی و چه زمانی اتفاق می‌افتاد قابل پیش بینی نیست.

رئیس سازمان جغرافیای ارتش جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: تصاویر ماهوراه‌ای هم می‌تواند که پایشی از سرزمین داشته باشد و به شناخت پوسته زمین کمک کند.

وی یادآور شد: آنچه که به عنوان پیش بینی در حال حاضر در اذهان مطرح می‌شود سندیت ندارد،اما مباحث هشداری تا حدودی قابل اعتنا بوده و باید برای رفع آن برنامه ریزی کرد.

مدیری یادآور شد: در ژاپن با وجود اینکه گسل‌های فعال وجود دارد اما آثار زلزله‌های سنگین به صورت تخریب دیده نمی‌شود، در این کشور با توجه به زمینه‌های هشدار شرایط پایداری را لحاظ کردند و میزان تخریب و حادثه را به شدت کاهش دادند.

وی در ارتباط با فعال شدن آتشفشان دماوند و آخرین بررسی‌های انجام شده را چه طور ارزیابی می‌کنید، گفت: ممکن است تغییراتی در پوسته زمین این نقطه ایجاد شده باشد، مباحث مطرح شده در حوزه دماوند در حد هشدار برای جلوگیری از ساخت و سازها است،در حال حاضر بحث فعالیت آتشفشان دماوند منتفی است.

رئیس سازمان جغرافیایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سئووال که میزان ذخایر معدنی کشور ما چه مقدار است، گفت: گستره وسیع کشور ما داری ذخایر بسیار زیاد  معدنی بوده و در همه نوع است.

پیمایش به بالا