دوران زوال بازگشت ناپذیر دریاچه خزر آغاز شده است

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران به نقل از  خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران،طرح انتقال آب دریای خزر از همان ابتدا به عنوان طرح ناخلف زیست محیطی در کشور مطرح  بوده است.

پرفسور کردوانی یکی از منتقدان جدی این طرح بوده است که بعدها نظرش در ارتباط با اجرای این طرح تغییر کرده و به نوعی تلاش کرد که اظهارات مدارانه‌تری را با هم استانی‌های خویش در ارتباط با اجرای این طرح داشته باشد.

پس از آن بسیاری از کارشناسان زیست محیطی نسبت به اجرای این طرح به شدت انتقاد داشتند و حتی دامنه انتقاد به کارشناسان خارج از استان مازندران هم کشیده شده بود.

خشک شدن دریاچه ارومیه به دلیل عدم رعایت دغدغه‌های زیست محیطی به عنوان آئیه عبرت در طرح انتقال آب دریایی خزر پیش روی منتقدان قرار داشت.

اظهارات چند روز گذشته کلانتری رئیس محیط زیست کشور در ارتباط با موافقت سازمان محیط زیست کشور با طرح انتقال آب دریایی خزر با واکنش‌های جدی نمایندگان استان‌های شمالی کشور مواجه شد.

صحبت‌های رئیس محیط زیست مبنای کارشناسی ندارد

علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس و عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با رد اظهارات کلانتری در ارتباط با طرح انتقال آب دریایی خزر اظهار کرد: صحبت‌های رئیس سازمان  حفاظت محیط زیست بدون مبنای علمی و کارشناسی است.

وی با اعلام اینکه کلانتری دلائل قانع کننده‌ای برای اجرای این طرح ندارد، خاطر نشان کرد: کلانتری به جای مباحث غیر کارشناسی و بی اعتبار دست  از سربریدن سرمایه گذاری‌ها و ممانعت از اجرای پروژه‌ها در کشور بردارد.

احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اقدامات انجام شده برای ایجاد چالش در حوزه محیط زیست کشور خاطر نشان کرد: از طرح انتقال آب در زاینده رود و دریاچه ارومیه باید درس بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: رئس سازمان محیط زیست کشور نظرات کارشناسان را جدی بگیرد و خودش را در برابر ملت قرار ندهد.

محیط زیست مازندران شکننده است

محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورد دوبار در صحن علنی مجلس نسبت به طرح انتقال آب دریای خزر انتقاد کرده و حتی بحث جلوگیری از احداث سد فینسک را مطرح کرده و تایید کرد: هرگونه دست اندازی در حوزه آب ریز استان مازندران زمینه بروز مشکلات جدی در حوزه محیط زیست و کشاورزی مازندران می‌شود.

دیگر تشکل‌های زیست محیطی هم با مخالفت خویش نسبت به طرح انتقال آّب دریایی خزر اجرایی کردن این طرح مشکلات زیست محیطی جدی برای مازندران و حتی دریایی خزر به وجود می‌آورد.

در بین اظهار نظرهای انجام شده که تا حدودی جنبه سیاسی داشت، نظر یکی از پژوهشگران حوزه آب و خاک در ارتباط با لزوم جلوگیری از اجرای طرح انتقال آب دریای خزر بسیار جالب و کارشناسی است.

۳۵ درصد شبکه آب سمنان فرسوده است

حنیف رضا گلزار در مقاله‌ای تحت عنوان آیا به راستی سمنان کم آب است به صورت علمی طرح انتقال آب دریای خزر را مورد نقد و نظر جدی قرار داده است.

وی با اعلام اینکه در استان سمنان سالانه ۱.۳ میلیارد متر مکعب آب تولید می شود که ۸۴ درصد آن (۱.۱ میلیارد متر مکعب) در بخش کشاورزی مصرف می شود،گفت:کل آب مصرفی در بخش صنعت استان سمنان در سال ۱۳۹۶ بین ۵۱ تا ۵۴ میلیون متر مکعب برآورد و گزارش شده است.

این پژوهشگر حوزه آب و خاک با اعلام اینکه ۳۵ درصد شبکه انتقال آب شهری در استان سمنان فرسوده است، گفت: اصلاح شبکه آبی استان سمنان به تنهایی ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با اجرای آن ۱۰ درصد در مصرف آب این استان صرفه جوئی می‌شود.

هدر رفت ۱۳۰ میلیون متر مکعبی آب در استان سمنان

وی اضافه کرد: با صرفه جویی تنها ۱۰ درصدی در مصرف آب استان سمنان سالانه ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب مازاد در این استان تولید خواهد شد.

این پژوهشگر حوزه آب و خاک خاطر نشان کرد: از کل ۱.۱ میلیارد متر مکعب آب مصرف شده در بخش کشاورزی استان سمنان، سالانه ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلیون متر مکعب به صورت غرقابی صرف آبیاری ۳۵ هزار هکتار گندم زار و تولید دست بالا ۱۱۰ هزار تن گندم و بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آن صرف آبیاری بیش از ۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت هندوانه و خربزه می گردد.

وی با اشاره به سیاسی بودن طرح انتقال آب دریای خزر، خاطر نشان کرد: یکی از وعده های نمایندگان استان سمنان در مجلس تولید یک سوم غله کشور(معادل ۴ میلین تن گندم در سال)، و افزایش ۲۰۰ هزار هکتاری باغات پسته دامغان در صورت انتقال آب دریای کاسپین و جذب سر ریز جمعیتی معادل ۱۰ میلیون نفر و برنامه ریزی برای ایجاد پایتختی جدید در شهر سمنان است.

پسروی آب دریای خزر

وی با اعلام اینکه بر اساس پژوهش‌های بین المللی، پسروی دریای خزر در این قرن برخلاف گذشته دیگر برگشت پذیر نیست و این دریاچه دوران زوال بازگشت ناپذیر خود را آغاز کرده است.

این پژوهشگر کشور با اعلام اینکه پهنه های گسترده ای از بخش های جنوبی و غربی تالاب بین المللی میانکاله به طور کامل خشکیده و به کانون ریزگردهای نمکی در مازندران و گلستان تبدیل شده است.

گلزار با اعلام اینکه اجرای طرح انتقال آب دریای کاسپین به دست کم ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتیار نیاز دارد، گفت:هر یک متر مکعب از این آب شیرین و منتقل شده دست کم ۱۸ هزارتومان قیمت خواهد داشت، آیا صنایع استان مازندران با این آب گران امکان چرخاندن صنعت را دارند؟

پیمایش به بالا