تصفیه پساب‌های چرم سازی با غشاهای دینامیکی و خاصیت آنتی باکتریال

مریم درزی‌پور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار علم و فناوری استان مازندران، در ارتباط اجرای طرح تصفیه پساب‌های چرم سازی اظهار کرد: در این طرح پساب‌های چرم سازی به صورت کلی تصفیه می‌شود.

وی با اعلام اینکه با اجرای این طرح تا یک درصد رنگ‌ها حذف می‌شود، تصریح کرد: cod باقی مانده در صنایع چرم سازی حذف شده  و بیشتر روی فلز سنگین کروم کار شده است.

این پژوهشگر یادآور شد: فلز سنگین کروم پساب‌های صنایع چرم سازی در این طرح انجام شده حذف می‌شود و مشکل غشا که بحث گرفتگی بیولوژیکی غشا است حل می‌شود.

وی در پاسخ به این سئووال که قبل از تصفیه پساب‌های چرم سازی چه خطراتی برای محیط زیست داشت، گفت: در گذشته پساب‌های چرم سازی که خطرات جدی دارد به صورت عادی با سایر پساب‌ها مخلوط شده و پس از آن به صورت عادی تصفیه می‌شد، در حالی که امکان تصفیه پساب‌های چرم سازی به صورت عادی و همزمان با سایر پساب‌های وجود ندارد و امری غیر ممکن است.

درزی‌پور یادآور شد: فلزات سنگین کروم همراه با سایر پساب‌های مخلوط می‌شد و عملا امکان تصفیه آن وجود نداشت.

وی با اعلام اینکه اگر پساب‌های چرم سازی همراه با کروم سه وارد سایر پساب‌های شهرک‌های صنعتی شوند، کروم سه تبدیل به کروم ۶ می‌شود، افزود: کروم ۶ بسیار سمی و خطرناک بوده و امکان تصفیه درشرایط عادی وجود ندارد.

این پژوهشگر خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از این مشکلات ما پساب‌های چرم سازی را در مبدا تصفیه کرده و همه عواملی که برای محیط زیست مخاطره انگیز است را از بین برده‌ایم.

وی با اعلام اینکه این طرح در حال حاضر در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد، گفت: برنامه ریزی برای ثبت نهائی آن در دستور کار است.

درزی‌پور یادآور شد: پایان نا‌مه این طرح ارائه شده و برای انتشار در مقاله آی‌اس‌آی اقدامات اولیه انجام شده است.

وی با اعلام اینکه این مقاله در کنگره بین‌المللی فناوری‌ها نوین مه ارائه شده است، افزود: در این کنگره فقط مقاله آن ارائه شده است.

این پژوهشگر در پاسخ این سئووال که آیا طرح مشابه خارجی در این زمینه وجود دارد،افزود: کار آزمایشگاهی در گذشته انجام شده ولی طرح‌ها در حد و اندازه‌های فعلی نبوده است.

درزی‌پور با اعلام اینکه امکان تصفیه با غشاء در گذشته وجود داشت، گفت: اما امکان تصفیه با غشاء دینامیکی با خاصیت آنتی باکتریال انجام نمی شد.

پیمایش به بالا