بی توجهی مسئولان به فازیابی که جان دکل بندان را نجات می دهد

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران، تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی، سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی یکی از سیاست‌های اقتصادمقاومتی است که در سال ۱۳۹۲ از سوی رهبرفرزانه جمهوری اسلامی ایران به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است.

از سویی دستیابی به رتبه‌ی نخست منطقه در علم، فناوری و تثبیت آن با اهتمام به تحقق سیاست‌های کلی علم و فناوری.- اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و تأکید بر دوران تحصیلی کودکی و نوجوانی. افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور- توسعه‌ی علوم پایه و تحقیقات بنیادی، نظریه‌پردازی و نوآوری در چارچوب سیاست‌های کلی علم و فناوری و نقشه‌ی جامع علمی کشور.ساماندهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی، پژوهشی و فناوری جامع و کارآمد.تحول و ارتقاء علوم انسانی بهویژه تعمیق شناخت معارف دینی و مبانی انقلاب اسلامی. تنظیم رابطه‌ی متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب‌سازی سطوح و رشته‌های تحصیلی با نقشه‌ی جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال. 

– گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام‌بخش در حوزه‌ی علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی بهویژه جهان اسلام و توسعه‌ی تجارت و صادرات محصولات دانش‌بنیان. توسعه و ساماندهی نظام ملی نوآوری و حمایت از پژوهش‌های مسأله‌محور و تجاری‌سازی پژوهش و نوآوری، و توسعه‌ی نظام جامع تأمین مالی در جهت پاسخ به نیاز اقتصاد دانش‌بنیان هم جزو سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی رهبرفرزانه جمهوری اسلامی ایران به دولت یازدهم است. مسلما رهبرفرزانه جمهوری اسلامی ایران به منظور اهمیت و ارزش پیشرفت علم در کشور این سیاست ها را خطاب به تمامی مسئولان رده بالای نظام ابلاغ فرموند؛بنابراین برای رسیدن به چنین هدفی همه مسئولان باید تلاش کنند و در این مسیر علاوه بر تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط تأکید داشته باشند.

با توجه به اینکه یکی از اقشاری که باید در این راستا مورد توجه قرار گیرند نخبگان، پژوهشگران ومخترعین هستند که باید از سوی رسانه ها معرفی شوند تا با معرفی طرح‌ها و پژوهش های کاربردی خود و مشکلات پیش روی، بتوانند موانع موجود بر سر راه پیشرفت را بردارند. به همین منظور با یکی از مخترعین جوان خطه مازندران شهرستان گلوگاه به نام حسن عظیمی گلوگاهی کارشناس الکترونیک در خصوص اختراعات و مشکلات پیش روی نخبگان در کشور گفتگوی کوتاهی داشتیم که در متن زیرمی‌خوانید:

 

fazyab

 

** عنوان اختراعات و مختصر توضیح از عملکرد آنها بیان نمایید: من یک تیم تحقیقاتی با همسرم مونا دلفانیان ویکی از دوستانم محسن محمودجانلو تشکیل داده‌ام که از سال ۱۳۹۲ تاکنون شش اختراع طراحی کردیم که دو اختراع ثبت شده و چهار اختراع دیگر در مرحله نهایی ثبت قرار دارد.

عنوان سیستم‌های اختراعات ما؛ ۱- تست فاز غیر تماسی (۳ ولت تا ۷۰۰ هزار ولت ) ۲- فازیاب غیر تماسی هوشمند ۳- ربات مسیریاب فاز ۴- سیستم هوشمند ایمنی زنبور و افزایش عسل ۵- هوشمند سازی کوادکوپتر بر اساس میدان الکتریکی است۶- فازمتر غیر تماسی هوشمند ( ۷۵۰ کیلو ولت) بگذارید از ابتدای کارم برای شما بگویم؛ در واقع آغاز قصه اختراع من کمی غمگین است، در سال ۱۳۹۲ یکی از دوستان جوان دکل بندم به دلیل برق گرفتگی فوت کرد و درهمان زمان بود که به فکر ساخت سیستمی شدم که بتواند برق دار بودن یا نبودن سیم ها را از فاصله دور تشخیص دهد در نتیجه با یاری خداوند و سعی و تلاش، موفق به ساخت تست فاز هوشمند شدم که در سه نمونه مختلف با کارایی های متفاوت به مرحله ساخت رساندم.

این دستگاه براساس شناسایی میدان های الکتریکی طراحی شده و میزان گیرندگی آن نسبت به میزان ولتاژ موجود در سیم متغییر است که توانایی شناسایی ۳ ولت تا ۷۰۰ هزار ولت را بدون تماس دارد که تا کنون هیچ نمونه ای در دنیا نداشته است. در حال حاضر سیم بان‌های شرکت توزیع برای تشخیص برق دار بودن سیم ناچار به بالارفتن از تیر۱۲ متری و تست از طریق فازمتر تماسی با سیم برق دار هستند که خود خطراتی چون برق گرفتکی و سقوط را به دنبال دارد که متاسفانه تنها در شهرستان کوچک گلوگاه آمار مرگ و میر ناشی از این خطرات به ۱۳۵۰ کشته و ۲۰۰ مصدوم رسیده است. در صورتی که خطرات جانی با استفاده از این دستگاه که قابلیت شناسایی ولتاژ برق از فاصله ۶۰ متری را دارد در میان دکل بندان و تمامی صنایعی که با برق سروکار دارند از بین خواهد رفت. ولی گلایه ای از مسئولین محترم کشوری و دست اندرکاران دارم که با توجه به ۳ سال دوندگی و انجام دادن تمامی اصول و قوانین هیچ اقدامی برای تجاری سازی و رساندن آن به دست عزیزان زحمت کش در حیطه کاری سیم بانی و دکل بندی انجام ندادند.

** آیا این طرح از مراجع ذیصلاح دارای تاییدیه می باشد؟

بله، دستگاه فوق دارای تاییدیه های مختلف از سازمان‌های معتبر کشوری همچون پژوهشگاه نیرو، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه علمی- کاربردی بهشهر، شرکت تانش و شرکت نصر نیروی یزد می باشد و همچنین در سال ۱۳۹۲ این دستگاه توانست مقام اول در کارگروه برق و الکترونیک کشور را به خود اختصاص دهد؛ باید بگویم از ابتدا تاکنون سختی بسیاری برای گرفتن تاییدیه های مختلف پشت سر گذاشته ام. طرح دومم که با عنوان سیستم هوشمند ایمنی زنبور در حال ثبت می باشد بسیار مفید و کارآمد در صنعت زنبورداری است زیرا استفاده از آن موجب برطرف شدن تلفات زنبور در فصل زمستان به دلیل سرما و نیز از بین بردن بیماری نوزما، آفت کنه و کرم موم خوار که از مشکلات اصلی زنبورداران است می شود. این سیستم بدون استفاده از هر گونه مواد شیمیایی عمل می کند و باعث شده تا محصولی سالم و طبیعی و عاری از سموم شیمیایی داشته باشند.

 

kando

 

لازم به ذکر است اشاره ای به سمومی مانند اسید فورمیک که در حال حاضر برای از بین بردن کنه واروا استفاده می شود اشاره کنم که همه در عسل بوجود آمده اثر گذاشته و باعث بروز سرطان در مصرف کننده های آن می باشد که امثال استفاده از این سموم و تاثیرات در عسل باعث شده تا ایران نتواند به طوری که انتظار می رود در صادرات عسل موفق باشد. ولی خوشبختانه ما توانستیم با ساخت این سیستم هوشمند نه تنها مشکلات موجود را از بین ببریم بلکه بهسازی نژاد زنبور را نیز انجام دهیم که خود امری بسیار مهم در صنعت زنبورداری است .

***در حال حاضر شما و دوستانی که در زمینه اختراعات فعالیت دارید با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

مشکلات در این زمینه بسیار است که لازم می دانم به نمایندگی از طرف همه مخترعین این سرزمین به چند نمونه از آن اشاره کنم و امیدوارم دست اندرکاران نیم نگاهی به آن انداخته و گوشه ای از این مشکلات را از بین ببرند. ۱- هر چند وقت یک بار نمایشگاههایی برای ارائه و نمایش اختراعات و محصولات برگزار می شود که برای شرکت درآن مبالغ بالایی از مخترعین دریافت می کنند و در نخستین روز برپایی آن چند مقام محترم استانی دعوت می شوند که همیشه بازدید کوتاهی انجام داده و صحبت هایی مبنی بر حمایت و تجاری سازی و …. داشته ولی در عمل هیچ کاری انجام نمی دهند. ۲- در بسیاری از موارد شاهد دست کم گرفتن اختراعات داخلی و هوش و ذکاوت جوانان ایرانی و برخورد بد مدیران در این خصوص بوده ایم که گاهی با جمله اینکه اگر فلان کشور نتوانسته شما هرگز کارتان درست نیست و نمی تواند درست باشد باعث دل آزردگی و در اکثر مواقع از بین بردن انگیزه در مخترعین بوده است. ۳- به دلیل حمایت نکردن مسئولین از این اختراعات و نرساندن آن به درجه تجاری سازی ، همواره شاهد فرار مغزها و فروش دانش فنی محصولات به خارج از کشور هستیم و همچنین کسانی که برای کار در وطن خود تلاش دارند بعد از گذشت چند سال دست از علم و اختراع برداشته و برای امرار معاش دست به کارهای غیر فنی می زنند. ۴- در بسیاری از موارد برای گرفتن تاییدیه های معتبر از مخترعین هزینه های گزافی بابت تست عملکرد خواسته می شود که به دلیل نداشتن تمکن مالی مجبور به انصراف از کار می شوند و بهترین ایده و طرح ها در خاموشی باقی می مانند.

*** روند همکاری شما با سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران چگونه است؟

می توانم به صراحت بگویم اگر حمایت ها و پشتیبانی هر چند ناچیز این سازمان نبود انگیزه کار کردن در این زمینه در من خیلی وقت پیش از بین می رفت و نمی توانستم به کار خود با اشتیاق ادامه دهم. خداروشکر توانسته‌ام ارتباط و همکاری دو جانبه ای با سازمان داشته باشم و سازمان نیز با حداکثر اختیارات داشته سعی در حمایت از مخترعین می کند. *** می دانید امسال تسهیلات سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری به مخترعان بیشتر شده است؟ بله، تاکنون دو طرحم از سوی این سازمان مورد حمایت قرارگرفته است و از آقای موذن، مسئول سازمان بسیار سپاسگذارم که حامی خوبی برایم بوده است.

*** پیشنهادی هم برای سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران برای حمایت بیشتر و بهتر از نخبگان دارید؟

یک خواسته ویک پیشنهاد دارم . خواسته ام از آنها ایجاد ارتباط با سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در طرح ها و ایجاد اشتغال و درآمد زایی برای جوانان است و پیشنهادم برگزاری بازدیدهای علمی و صنعتی برای نخبگان به منظور آشنایی آنها با وضعیت صنعتی استان است که برای اختراع و تولیدات جدید بسیار موثر خواهد بود.

***آیا تاکنون سازمان ها و نهادهای دیگر از شما حمایت کرده اند؟

خیر، متأسفانه تاکنون هیچ سازمان یا نهاد دیگری از من حمایت نکرده است .

*** در حال حاضر چه فعالیت هایی انجام می دهید؟

درحال حاضرشرکتی با عنوان «آی گون نیرو نامیه» ثبت و در شهرستان راه اندازی کرده ایم که به تحقیقات در زمینه‌های علمی و ساخت طرح های براساس درخواست مردم می پردازیم.

پیمایش به بالا