خسارت ۷۰۰ میلیارد تومان سیل در مازندران

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و فناوری مازندران،وقوع سیل در مازندران باعث خسارت بیش از ۷۰۰ میلیارد تومانی در این استان شده است.

این مطلب را محمد اسلامی استاندار مازندران در گفت و گو با رسانه‌های متعدد مطرح کرده است.

استاندار مازندران اعلام کرد سیل اخیر در استان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به کسب و کار و زندگی مردم خسارت وارده کرده و مابقی خسارت‌ها به ابینه‌ها و زیرساخت‌های استان بوده است.

وقوع سیل در مازندران مربوط به امسال و سال‌های گذشته نیست، مازندرانی‌ها در طول چند دهه اخیر حوادث متعدد سیل را تجربه کردند.

حادثه سیل نکا، پس از آن سیل ویران کننده بهشهر،میاندورد، آمل، نوشهر، چالوس،رامسر، تنکابن و عباس آباد از جمله شهرهای استان مازندران که تجربه تلخ سیل ویرانگر را در کارنامه خویش داشته اند.

اگر چه متولیان استانی تلاش دارند که حادثه سیل اخیر و بارندگی‌های آن را کم سابقه جلوه دهند اما شواهد و قرائن و حتی اظهارات متولیان استانی نشان می‌دهد که سیل اخیر نتیجه کم کاری در حوزه‌های آبخیزداری، لایروبی رودخانه‌ها و برداشت بی رویه جنگل اتفاق افتاده است.

%d8%b3%db%8c%d9%84%20%d8%af%d8%b1%20%d9%85%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86

در این گزارش  به برخی کم کاری‌های مسؤولان استانی که لابه‌لای حرف‌های خودشان در بازدید از سیل اخیر داشتند اشاره می‌کنیم.

استاندار گیلان در بازدید از محل سیل زده شرق گیلان بر لزوم لایروبی رودخانه‌ها تاکید کرد.

این مطلب که رسانه‌های استان گیلان منتشر شده است،نشان می‌دهد که ضعف جدی در پاک سازی رودخانه‌ها وجود دارد.

از طرفی وجود تنه درختان لابه‌لای سیل شدید نشان می‌دهد که متولیان امر حتی در پاکسازی تنه درختان هم کم کاری کردند و نسبت به جمع آوری سرشاخه‌ها اقدام نکردند.

دیگر اظهارات مطرح شده درباره سیل مربوط به نوبخت معاون برنامه و بودجه رئیس جمهور است که در اظهارات متعددی از نبود برنامه مدون در حوزه آبخیزداری صحبت به میان آورد.

نوبخت حتی در صحبت‌های خویش به حضور بازرسان ویژه برای رسیدگی به وضعیت آبخیزداری اشاره کرد و گفت: باید برنامه مدونی در این ارتباط تعریف و بودجه خاصی در نظر گرفته شود.

استاندار مازندران هم که از موضوع سیل به شدت ناراحت و دغدغه جدی برای رفع مشکل مردم داشته و پس از وقوع سیل چندین سفر به مناطق سیل زده استان داشته و از نزدیک بسیاری از مسائل را رصد می‌کند، از تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به وقوع سیل

محمد اسلامی در آخرین اظهارات خویش درباره وقوع سیل در مازندران، گفت: آزاد سازی بستر و حریم رودخانه ها راهبرد اصلی برای کاهش خسارات سیل و حفظ زیرساخت هاست و باید در فرصت به دست آمده با همکاری و همراهی مردم، برابر مقررات ستاد بحران کلیه بسترها و حرائم تصرف شده آزاد شود.

وی هم چنین بر آغاز اجرای پروژه های مربوط به طرح های آبخیزداری و سرشاخه گیرها و اتمام آن از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد.

استاندار در اظهاراتی دیگری  لایروبی و ایمن سازی رودخانه های استان را یک ضرورت عنوان کرد و گفت که این مهم به دستگاه ها ابلاغ شده و دستگاه‌های اجرایی و شرکت آب منطقه ای با گستردگی و سرعت در حال لایروبی و ایمن سازی هستند و باید در آینده این روند سرعت یابد.

البته غیر از مباحث تغییر اقلیم همین اظهار نظرهای متولیانی استان بیانگر کم کاری تاریخی در وقوع سیل اخیر استان است.

کم کاری که از گذشته بوده و همچنان اصرار بر تداوم آن وجود دارد، عدم توجه به مباحث آبخیزداری یکی از نکات اساسی است که با وجود اینکه متولیان ملی و استانی بر اجرای آن تاکید دارند ولی جدی گرفته نمی‌شود.

تجربه  سیل نکا ثابت کرده است که توجه به مباحث آبخیزداری زمینه جلوگیری از وقوع سیل را به دنبال دارد.

 پس از سیل نکا طرح آبخیزداری در این مناطق اجرائی شده است که همین موضوع زمینه جلوگیری از وقوع سیل‌های بعدی را به همراه داشته و حاشیه امنی در این شهر در برابر سیل ایجاد شده است.

البته به صورت کلان مباحث جدی دیگری در ارتباط با وقوع سیل وجود دارد که یکی از مباحث بحث برداشت بی رویه از جنگل است.

هر درخت تنومند بیش از دو متر مکعب آب در ریشه‎های خودش جمع آوری می‌کند که قطع بی رویه درختان و عدم جایگزینی مناسب آن باعث جاری شدن روان‌ آب‌ها می‌شود و به دلیل ضعف در زیرساخت‌های استان و کم توجهی به مباحث لایروبی رودخانه‌ها زمینه ساز خسارت جدی به واحدهای مسکونی استان می‌شود.

در برخی دیگر از اظهار نظرهای مسؤولان استانی مشخص شد که حتی به حریم رودخانه‌ها و حتی در بین رودخانه‌ها واحدهای مسکونی ایجاد شده است.

اگر چه تلاش می‌شود در اظهار نظرهای متعدد مسؤولان استانی سیل اخیر را به دلیل بارش کم سابقه در طی ۵۰ سال اخیر نسبت دهند، اما واکاوی اظهارات خود متولیان استانی نشان می‌دهد که سیل نتیجه کم کاری و کم توجهی در حوزه آبخیزداری و برداشت بی‌رویه جنگل است که پژواک آن وقوع سیلاب‌های خطرناک در استان مازندران است.

آنچه که امروز مردم استان مازندران را در هر بارش بارانی رنج می‌دهد خسارت‌های سنگینی است که فکر و ذهن آنها را درگیر کرده و اجازه نمی‌دهد که رنگین کمان پس از باران را یک دل سیر نگاه کنند

پیمایش به بالا