طرح تولید غذای ماهی قزل آلا از لبنیات عملیاتی شده است

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران، سیده زینب عابدی در ارتباط با اقدامات انجام شده در خصوص فرایند استخراج باکتری پروبیوتیکی تولید کننده آنزیم فیتاز از محصولات لبنی اظهار کرد:امروزه ۷۰ درصد هزینه تولید در آبزی پروری، هزینه غذا می باشد.

وی با علام اینکه پودر ماهی یکی از اجزای گران قیمت جیره است، افزود: پروتئین های گیاهی به جهت قیمت پایین و قابلیت آسان تهیه ، بهترین  جایگزینی هستند اما حاوی فسفر به شکل اسیدفیتیک یا فیتات هستند که به دلیل عدم وجود آنزیم فیتاز در دستگاه گوارش، فسفر که ماده معدنی مهم برای ماهی و از ترکیبات اصلی نوکلئیک اسید، غشای سلول و استخوان می باشد قابل استفاده در ماهی نیست. بنابراین برای تأمین منبع فسفر جیره یا باید از مکمل های معدنی استفاده شود که قیمت آنها بصورت جهانی رو به افزایش است.

 این محقق با اعلام اینکه آنزیم های سنتتیک تجاری موجود در بازار  برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست، افزود:  استفاده از آنزیم ها قیمت خوراک را افزایش می دهد علاوه بر این یک راه حل کوتاه مدت برای حل مشکل است.

 وی اظهار داشت که یک راه حل مناسب که بتواند چندین هدف را تأمین کند، ساخت پروبیوتیکی با قابلیت تجزیه فیتات می باشد.

عابدی خاطر نشان کرد: در تحقیق انجام شده به جداسازی و شناسایی باکتریهای با قابلیت تولید فیتاز و ارزان قیمت از محصولات لبنی به جهت دارابودن بسیاری از مواد مغذی ضروری، جهت استفاده در ماهیان سردآبی انجام شد که اثرات مثبتی حاصل گردید.

وی یادآور شد: با افزایش ۴۰ درصدی پروتئین گیاهی به جیره و اضافه نمودن باکتری با فعالیت فیتازی رشد قابل توجهی نسبت به جیره با درصد پورماهی بیشتر مشاهده گردید.

عابدی با اعلام اینکه این طرح در آزمایشگاه های دانشگاه انجام شده است افزود: در آزمایشگاه های مختلف این طرح مورد بررسی و نتایج مناسب حاصل شده است. عابدی در پاسخ به این سوال که نمونه این طرح در کشور و خارج کشور انجام شده است افزود: طرح استفاده از فیتاز باکتریایی روی جوجه های گوشتی انجام شده است اما به طور خاص استخراج آن از محصولات لبنی و مطالعه روی ماهی انجام نشده است.

وی در ارتباط با میزان حمایت بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران افزود: نمونه طرح تولید شده مورد حمایت مالی قرار گرفته است. عابدی در پاسخ به این سوال که برای تجاری سازی چه برنامه ای دارید، افزود برای تجاری سازی نیاز به تاسیس شرکت دانش بنیان داریم و بسیج علمی و پژوهشی مازندران اعلام کرده است که برای تاسیس شرکت همکاری مناسبی انجام می دهد.

پیمایش به بالا