زلزله هفت ریشتری تهران را تهدید نمی‌کند/ امکان دریافت درآمد ۷۵ میلیارد تومانی از فروش اطلاعات لرزه نگاری جهان

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی مازندران، وقوع چندین زمین لرزه در کشور به ویژه در استان‌های شمالی زمینه ساز دست به دست شدن کانال تلگرامی پیش بینی زمینه لرزه شد و مدیر این کانال علی اصغر برهمند که  اطلاعاتی از زمان چندین زمینه لرزه در اقصی نقاط کشور را پیش از وقوع منتشر کرده است.

پس از وقوع زمین لرزه چهار و هفت دهم ریشتری در مازندران اسم برهنمند در استان مازندران بیشتر شنیده می‌شد به ویژه اینکه برای دومین زمین لرزه‌ای به مقایس چهار ریشتر را پیش بینی و زمان وقوع آن را ۱۰ روز بعد اعلام کرده و درست در روز سوم و چهارم پیش‌بینی زمین لرزه حادث شد.

نکته جالب توجه اینکه پس از اولین زمین لرزه اظهارات پیش بینی شده برهمند مورد انتقاد بسیار از اساتید زمین شناسی قرار گرفته است اما وقوع زمین لرزه دوم و زمان تعین شده برای حادث شدن آن تا حدودی راه انتقاد را مسدود کرد.

 برای روشن تر شدن موضوع گفت و گویی با علی اصغر برهمند مدعی پیش بینی زمین لرزه انجام دادیم که به برخی ابهامات مطرح شده درباره فعالیتش توضیحاتی ارائه کرده است.

به جهت ارتباطی که در فضای مجازی با برهمند داشتم تا حدودی ذهنیتی از خبرگزاری علم و فناوری مازندران داشت، زمانی که ارتباط تلفنی برقرار شد به گرمی استقبال کرد.

بابت مصاحبه تکذیب ادعای پیش بینی زلزله که با زمین لرزه تایید شد  تقدیر کرد و به ایشان اعلام کردیم که حقایق را نوشتم.

روال کار پیش بینی‌های را که انجام می‌شود را پرسیدم تا به صورت رسمی وارد فضای مصاحبه شوم

ابتدا رزومه کاری و علمی‌اش را مطرح کرد و این طور بیان کرد: فعالیت زیادی در حوزه نخبگانی داشته و اختراعات متعددی دارم، مدال‌های مختلفی در سطح جهانی کسب کردم که بیشتر آنها طلا بود و یکی از نوابغ مجارستان در سال ۲۰۰۶ بودم.

در زمینه پیش بینی زمین لرزه که یکی از اختراعات ثبت شده بنده هست که اطلاعات را بر اساس داده‌های ماهواره‌ای دریافت می‌کنم این ماهواره‌ها اطلاعاتی را در به صورت رایگان و حتی پولی در اختیار مردم قرار می‌دهند.

اینکه از کدام ماهواره  چه اطلاعاتی دریافت کرده و آنالیز می‌کنم دلیل خاص خودم را دارم و دلیلش هم این است که اگر من این مباحث را  مطرح کنم امکان تحریم وجود دارد.

نزدیک ترین زمان پیش بینی زمین لرزه چند روز هست؟

برهمند:بازه زمانی که برای زمین لرزه پیش بینی کردم هشت تا ۱۰ روز بوده و بیش از ۹۰ درصد پیش بینی‌ها در بازده زمانی هشت تا ۱۰ روز به وقوع می‌پیوندد و درصدی کمی از زلزله‌ها ۱۰ تا ۲۰ و یک ماه اتفاق می‌افتاد.

خبرگزاری علم و فناوری: پس اعلام می‌کنید که همه زلزله‌های پیش بینی شده درست بوده است؟

تقریبا! این موضوع را مطرح می‌کنم که حمل بر خود ستائی نباشد، ممکن است برخی از زمین‌ لرزه‌ها اتفاق نیافتد، برخی از زلزله‌ها را نمی‌توانیم رصد کنیم ودلیل آن هم نداشتن امکانات است.

بچه‌های که بابنده همکاری می‌کنند ماهیانه ۱۵۰ هزار تومان برای حمل و نقل  و رفت و آمد نداریم، تنها درآمد ما از تبلیغات کانال‌ها است که مقدارش بسیار ناچیزه بوده و هزینه خود کانال‌ها هم نمی‌شود.

مراکز علمی و پژوهشی هم علیه بنده موضوع گرفته و اعلام کردند که ما مدارج علمی بسیار بالایی در زمینه زمین شناسی و لرزه نگاری و اگر پیش بینی قرار است که انجام شود باید از کانال ما باشد!

علیه بنده شکایتی هم انجام شده و حتی متهم به رمالی هم شدم و تا زمانی که ثبت اختراعم را ارائه کردم حداقل بحث جن و جادو و جنبل تا حدودی رنگ باخت.

مجوز ادامه فعالیت را دریافت کردم و تعهد دادم که ملاحظاتی هم داشته باشم، البته این موضوع با بررسی کارشناسی از وضعیت زمین لرزه‌های پیش بینی شده همراه بود و مدت دو ماه از پیش بینی زمینه لرزه را مورد بررسی قرار دادند و پس از تایید بررسی‌ها مبنی بر اینکه ۸۴ درصد از پیش بینی‌ها به فاصله در کانون ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری درست بوده مجوز فعالیت دریافت کردم.

البته از گذشته هم رصد می‌شدم از ۶۵ زمین لرزه که پیش‌بینی کرده بودم ۶۴ مورد اتفاق نیافتاده بود، در نهایت در مدت دو سال که از فعالیت ما در فضای مجازی می‌گذرد، صدها زمین لرزه بزرگ و کوچک را پیش بینی کردم.

حتی بسیاری از زمین شناسی به بنده خرده گرفتند که زمین لرزه سه ریشتری داری اهمیت نیست شما باید زمین لرزه‌های پنج ریشتری را پیش بینی کنید که سه زمین لرزه بالای پنج روز را در مدت ۶ روز پیش بینی کردم که این زمین لرزه‌ها اتفاق افتاده است.

این مباحث باعث شد که میزان فشارها به تیم بنده کاهش پیدا کند.

خبرگزاری علم و فناوری مازندران، زمین لرزه کرمانشاه را پیش بینی کرده بودید؟

برهمند: بله، ۶ روز قبل از وقوع اعلام کرده بودیم که زمین لرزه به سمت کرمانشاه متمرکز شده است ولی در کرمانشاه فکر نمی‌کردیم که هفت و دو دهم باشد،نهایت پیش بینی ما حدود ۶ ریشتر بوده است.

وی معتقد هست که ۶ ریتشر هم اتفاق افتاده و یک ریشتر خطائی که ما در نظر می‌گیریم و بحث خطای است که داریم.

خبرنگار علم و فناوری مازندران، آیا دستگاه خاصی تولید کردید؟

برهمند: با لهجه مشهدی این طور بیان کرد؛ یک سری نرم افزار تولید کرده‌ایم که اطلاعات دریافتی از ماهواره را بررسی کرده و مکان آن را در روی کره زمین مشخص می‌کنیم.

کل زمین لرزه‌های کره زمین را می‌توانم از مشهد پیش بینی کنم، اما واقعا نکته اینجاست که برخی از زمین لرزه‌ها ۱۰ روز بعد از پیش بینی اتفاق می‌افتد و نمی‌توانیم در این مدت مردم را نگران کرد، حرف ما این است که ما به عنوان خادم و دانشمند ایران با پیشنهاد دانشگاه بوستون که ۷۵ میلیارد تومان اختراع ما را خریداری‌ می‌کردند و بنده قبول نکردم در کشورم ایستاده‌ام که خدمت کنم و به فکر این هستم که با حمایت از این نرم افزار برای کشورم روزی ۷۵ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم.

می‌توانیم اطلاعات پیش بینی زمین لرزه با کل کره زمین را  بفروشیم، این یک منبع درآمد وارز آوری برای کشور شده و حتی زمینه جلوگیری از بحران برای کشور را فراهم کنیم.

با کمبودها تهدیدها، فشارها، توهین‌ها را به جان خریدم که برای کشور مفید واقع شوم.

خبرنگار علم و فناوری مازندران، چند نفر با شما در این زمینه همکاری می‌کنند؟

در حال حاضر چهار نفر به صورت رسمی و دائمی و دو نفر هم غیر مستقیم دو نفر و در مجموع ۶ نفر با ما همکاری می‌کنند.

خبرنگار علم و فناوری مازندران، تسهیلات این افراد در چه مقطعی است؟

این افراد داری مدرک کارشناسی و بالاتر هستند و تسهیلات آنها مرتبط با زمین شناسی است.

خبرنگار علم  و فناوری با افراد مختلف و کارشناسان که صحبت می‌کردم درباره فعالیت شما اعلام کردند که مطالبی که منتشر می‌کنید از روی بررسی سیر تاریخی زمین لرزه هست و بحث ارتباط ماهواره‌ای را رد کردند؟

برهمند:دوستانی که این همه اطلاعات دارند و مدعی هستند که می‌شود از روی چرخه زمین لرزه آن  را پیش‌بینی کنند چرا خودشان انجام نمی‌دهند، مگر جز شرح وطایف شما نیست که سابقه تاریخی زمین لرزه را بررسی کنید،اگر از روی چرخه زمین لرزه این موضوع قابل پیش بینی بوده زمین لرزه تهران باید ۳۰ سال پیش اتفاق می‌افتاد.

حتی در آمریکا سایت‌های دارند که بر اساس چرخه زلزله نتوانستند زمین لرزه را پیش بینی کنند، روی صحبت بنده با افرادی است که نسبت به پیش بینی‌های بنده نقد دارند این هست که شما هم دو تانمونه از زمین‌ لرزه‌ها را پیش بینی کنید.

تیم ما مجموعه‌ای از علائم را بررسی می‌کند تا به این نتیجه برسیم، یکی از این مباحث بحث ریاضی است، بنده منکر این موضوع نمی‌شوم، اما چرا کسانی که مدعی هستند نمی‌توانند پیش بینی کنند؟

بحث  بررسی سیر تاریخی به تنها پاسخگو نیست، بلکه مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند که امکان پیش بینی را فراهم می‌کند.

برخی‌ها به دنبال این هستند که اطلاعات ماهواره‌ها را از بنده بپرسند، دو موضوع مطرح است، اول ما تحریم می‌شویم و در ثانی اگر آنها به این اطلاعات دست پیدا کنند، مباحث استخراج شده را به کشور ما می‌فروشند.

خبرگزاری علم و فناوری مازندران، جایگاه ژاپن را پیش بینی زمین لرزه چه طور ارزیابی می‌کنید؟

برهمند: هیچکدام از کشورها بیشتر از۲۰ درصد بر اساس محاسبات ریاضی نتوانستند زمین لرزه را پیش بینی کنند و حتی اختلاف پیش بینی آنها ۱۵ درجه اختلاف داشته به این صورت که زمین لرزه را در ایران پیش بینی کرده اما در افغانستان اتفاق می‌افتاد.

این افراد نمی‌توانند با این روش به نتیجه برسند و در نهایت ژاپن چون نتوانست زمین لرزه را به درستی پیش بینی کند به مقاوم سازی روی آوردند، ذکر این نکته هم ضروری است، کشته شدن یک نفر در زمین لرزه ژاپن بسیار عجیب بوده و این نشان از ضعف ژاپن هست چون عمق زمین لرزه‌ها ژاپن بیش از ۱۵۰ کیلومتر اتفاق می‌افتد، زمانی که ۱۵۰ کیلومتر فاصله پی‌او اس به آنها هشدار می‌دهد می‌توانند به مردم اختیار بدهند و حتی پنج دقیقه وقت دارند.

کانون زمین لرزه‌های ژاپن ۱۰ برابر بیشتر از کشور ما بوده و امکان پیش بینی وجود دارد.

مباحث پیش بینی زمین لرزه ژاپن در کشور ما کارائی نداشته به این دلیل که زمین لرزه‌ها ما زیر ۲۰ کیلومتر هست و تا زمانی که شما کلید اطلاع رسانی را فشار دهید زمین لرزه به وقوع می‌پیوندد.

در ایران موفقیت آمیز نیست و در ژاپن اطلاعات قابل پیش بینی است.

خبرنگار علم و فناوری با توجه به اطلاعاتی که شما دارید وضعیت گسل‌ها در کشور را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

برخی گسل‌های ما به همدیگر نزدیک هستند، شمال ایران و تهران و گسل به همدیگر نزدیک بوده و ارتباط نزدیکی با همدیگر دارند.

برخی از دوستان اعلام می‌کنند که گسل تهران به خزر ارتباط نداشته، انتهای گسل خزر گسل تهران را قطع می‌کند.

ما نمی‌خواهیم مردم را بترسانیم،مردم احتیاط کنند و خطر زلزله را درک کرده و نسبت به مقاوم سازی اقدام کنند.

مردم مواد غذائی و امکانات را طوری قرار دهند که در زمان بحران مشکل نداشته باشند، هدف ما آگاه  سازی مردم هست.

برخی مواقع مردم به دلیل عدم اطلاع رسانی از میزان ریشتر زلزله در زمین لرزه‌های ۴ و هفت دهم ریشتری چون احساس می‌کنند که زمین لرزه بزرگی هست خودشان را به در و دیوار می‌زنند.

ما به دنبال آگاه سازی جامعه هستند، اما برخی‌ها در سایت‌ها لرزه نگاری اعلام می‌کنند که احتمال وقوع زمین لرزه هفت ریشتری در تهران وجود دارد.

اول این دوستان اعلام کردند که در چهار هفته اول و الی ۱۶ هفته آینده زمین لرزه در تهران رخ می‌دهد، چرا این زمین لرزه اتفاق نیافتده، مردم زیادی ترسیدند، ما اعلام می‌کنیم که در تهران هیچ علائمی دال بر زمین لرزه هفت ریشتر در تهران دیده نشده است، زمین لرزه ایجاد می‌شود ولی بسیار کوچک هست.

با پیش بینی زمین لرزه درست، مردم ضمن توجه به مدیریت بحران به فکر مقاوم سازی بوده و بار روانی از بین رفتن با زمین لرزه کاهش می‌یابد.

خبرگزاری علم و فناوری مازندران، آیا شما زمین لرزه‌های خارج از کشور را هم پیش بینی کرده‌اید؟

 برهمند:زمین لرزه‌های بزرگ در ژاپن پنج و ۶ دهم ریشتری را پیش بینی کردیم، یونان، ایتالیا، جنوب ترکیه، دریاچه وان را هم پیش بینی کردیم.

خبرگزاری علم و فناوری بازخوردهای جهانی را چه طور بوده بعد از پیش بینی شما؟

برهمند: مشکل که ما داشتیم بحث ترجمه هست،از کسانی که توانمندی دارند درخواست کمک داریم، ما به دلیل محدودیت‌های مالی توان ترجمه نداریم،غیر از چند ایرانی که در دانشگاه بوستون و دانشگاهی که برای سخنرانی دعوت شدم ارتباط دیگری نداریم.

انتظار داریم که ایرانیان خارج از کشور این ظرفیت را معرفی کنند که منشاء خیر برای کل بشر باشد.

خبرنگار علم و فناوری برخی از کارشناسان معتقد هستند که شما مستندات کافی برای ادعای خودتان ارائه ندادید؟

برهمند: سؤوال بنده این هست که هدفشان از ارائه مستندات چی هست، بنده به آنها اعلام می‌کنند من در فضای مجازی یک سری اطلاعات مربوط به زمین شناسی را منشتر می‌کنند، آنها این مباحث را بررسی کنند اگر پیش بینی ما درست بود که آنها چه کار دارند که بنده از چه روشی استفاده می‌کنم، بنده اگر روش اعلام کارم را بگم با تغییراتی که در دستگاه ایجاد می‌کنند به نام خودشان دستگاه را ثبت می‌کنند و حاصل ۱۵ سال تلاش ما به باد می‌رود.

۱۵ سال بنده زحمت کشیدم، یک ریال مدیون کسی نیستم، تنها کمک دریافتی بنده خرید لب تاب توسط یک خیر بوده است، همه با حقوق بازنشستگی طی می‌کنم، بنده دبیر آموزش و پرورش بودم.

آیا رشته شما مرتبط هست، با خنده گفت: یکی از ایراداتی که به بنده می‌گیرند بحث همین رشته غیر مرتبط هستد.

صحبت پایانی ما برهمند درباره آینده و ارتقا کارهایش و آیا برنامه‌ دارید که زمان را دقیق تر پیش بینی کنید؟

برای پیش بینی دقیق نیاز داریم که روی گسل‌های فعال کشور کار کنیم و سنسورهای نصب شود که این سنسورها مقدار دمای زمین، پی‌هاش آب و تغییرات میدان مغانطیسی را در اختیار ما قرار دهند.

۲۸ آیتم از اعماق زمین برای پیش بینی زمین لرزه وجود دارد که با بررسی تغییرات ۱۰ مورد می‌توانیم زمان دقیق زمین لرزه را ۴۸ ساعت زودتر اعلام کنیم به شرطی که امکانات لازم در اختیار ما قرار گیرد.

این هزینه باید توسط دولت پرداخت شود و بررسی دقیق زمین لرزه شهری مانند تهران ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و برای ارتقاء فعالیت نیاز به حمایت دولت و مردم داریم.

پیمایش به بالا