خطرات ناشی از کمبود ویتامین D

ویتامین D یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت بدن انسان است.این ویتامین به تنظیم مواد معدنی کلسیم و فسفر در بدن انسان کمک می‌کند و همچنین در حفظ ساختار استخوانی مناسب عنصری کلیدی است.
افرادی که به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، آنهایی که به شیر آلرژی دارند و لبنیات مصرف نمی‌کنند و یا افرادی که خود را به یک رژیم غذایی سخت محدود می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود ویتامین D قرار دارند.قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از محصولات ضد آفتاب راحت‌ترین روش برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن است.
مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید با توجه به سن، نوع پوست، فصل، زمان روز و غیره متفاوت است. باید توجه داشته باشید که این کار موجب آفتاب سوختگی پوست نشود.در ادامه با برخی از مهم‌ترین خطرات سلامت که با ویتامین D در ارتباط هستند، بیشتر آشنا می‌شوید.
اختلالات عصبی

ویتامین D هم برای رشد و هم عملکرد مطلوب مغز ضروری است و مطالعات علمی کمبود این ماده مغذی را با هر چیزی از بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون تا سکته مغزی، بیماری ام‌اس، و زوال شناختی پیوند داده‌اند.افراد بسیاری از این مساله آگاه نیستند که گیرنده‌های ویتامین D در سراسر سیستم(System) عصبی مرکزی انسان پراکنده شده‌اند و این ویتامین نقش مهمی در انتقال سیگنال‌های عصبی ایفا می‌کند.

دیابت

افزایش وزن و اختلالات عصبی برای اینکه با کمبود ویتامین D مقابله کنید، کفایت نمی‌کنند؟ کمبود ویتامین D با مقاومت به انسولین و دیابت نیز پیوند خورده است.به گفته دانشمندان، کمبود ویتامین D فعالیت برخی سلول‌ها را در بدن انسان افزایش می‌دهد که به‌نام ماکروفاژ شناخته می‌شوند و این شرایط فعالیت انسولین در کبد انسان و عضلات را مختل کرده و میزان التهاب بدن را افزایش می‌دهد.

بیماری قلبی

اگر نگران قلب خود و حفظ سلامت آن هستید، ویتامین D یکی از مواد مغذی است که باید به میزان کافی آن را دریافت کنید.همچنین، پژوهش‌های صورت گرفته نشان داده‌اند که این ویتامین حتی ممکن است از قدرت کافی برای معکوس کردن آسیب وارده به قلب و حفظ سلامت قلبی عروقی برخوردار باشد.این شرایط به‌واسطه تحریک نیتریک اکسید، مولکولی در رگ‌های خونی که به افزایش جریان خون و کاهش تشکیل لخته خون کمک می‌کند، و با کاهش استرس(Stress) اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد در دیواره داخلی رگ‌های خونی رخ می‌دهد.

پیمایش به بالا