فروش سرطان روی پیشخوان نانوائی‌های آزاد پز

به گزارش بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران به نقل از خبرگزاری علم و فناوری تولید نان با آرد سفید یکی از معضلات جدی استان مازندران تبدیل شده است.

یه مبحثی در احداث نانوایی‌ها وجود دارد به نام بحث رعایت صنفی به دلیل تقاضایی بالایی که برای احداث نانوایی وجود دارد، این موضوع کاملا رها شده و بدون توجه به این مباحث با صدور مجوز نانوایی مخالفتی نمی‌شود.

بیشتر نانوایی‌های که جواز فعالیت دریافت می‌کنند، آزاد پز بوده و نان تولیدی آنها با آرد سفید و با سبوس بسیار کم هست.

مشکلی که از این بابت در استان وجود دارد، اقبال مردم به سمت نان به ظاهر سفید و عدم توجه به مخاطرات مربوط به استفاده از نان سفید که منجر به دیابت می‌شود.

با توجه به اینکه قوت غالب مردم نان بوده و مصرف نان با آرد سفید تبعات نگران کننده‌ای دارد گفت‌وگویی کردیم

 با حسن مکرمی مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و علت افزایش تعداد نانوایی‌ها با آرد سفید را پرسیدیم و درباره تعبات نان با آرد سفید صحبت‌های کردیم که این طور پاسخ دریافت کردیم،بحث افزایش تعداد نانوائی‌های آزاد پز در جلسه استانداری مازندران هم مطرح شده است.

وی با اعلام اینکه مجوز  فعالیت این نانوائی‌ها توسط صنعت معدن و تجارت صادر می‌شود، گفت: قانون فاصله صنفی برداشته شده است و تعداد نانوائی‌ها زیاد شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: برای اینکه محدودیت قائل شویم، پشنهاد دادیم که فرمول تولید نان ارائه دهند و بر اساس فرمول تعریف شده تقاضایی پروانه کنند.

وی خاطر نشان کرد: فرمول اینگونه هست که اگر قرار هست روی نان کنجد بزنند چند درصد هست و یا آرد با استخراج مناسب بوده که بعدها قابل پیگیری باشد.

مکرمی یادآور شد: ما با این پشنهاد خواستیم که نانوائی‌ها را محدود کنیم و با وجود مطرح شدن در استانداری روی استعلام‌های که صورت گرفته می‌شود در دانشگاه مد نظر قرار گرفته و تعداد نانوائی‌ها با آرد آزاد پز کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سؤوال که در چه مرحله‌ای قرار دارد این پیشنهاد، افزود: در کارگروه آرد و نان استانداری مصوب و ابلاغ  شده و جلوی سرعت آن گرفته شده است و در حال حاضر واگذاری انجام نمی‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره تعبات استفاده از آرد سفید، افزود: آردی که استفاده می‌شود استخراج مناسب نداشته و با توجه به بیماری‌های غیر واگیر در مازندران عدد بسیار بالایی بوده و مازندران رتبه اول چاقی در کشور دارد.

وی با اعلام اینکه کسی که رژیم بگیرد اولین اقدامش حذف برنج هست، گفت: برنج مظلوم واقع شده است.

مکرمی با اعلام اینکه برای مقایسه میزان قند خون در بیمارانی که آزمایش می‌دهند، هر غذائی را با آرد سفید مقایسه می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که در مقایسه با آرد سفید این عدد چه رقمی هست.

وی با اعلام اینکه در برخی‌ از نانوائی‌های آزاد پز آرد کاملا سفید مصرف می‌شود، گفت: این نان فیبر نداشته که عامل چاقی شده و نبود فیبر باعث بیماری‌های گوارشی مانند کنسر می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه یکی از علت‌های بروز کنسر رادیکال‌های آزاد می‌تواند باشد، یادآور شد: وجود فیبر در مواد غذایی می‌تواند رادیکال‌های آزاد را با خودش حمل کرده و این احتمال را کاهش دهد و همچنین میزان جذب چربی را کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سؤوال خبرنگار علم و فناوری که چرا نسبت به اطلاعیه‌های درباره خطرات استفاده از آرد سفید در نانوایی‌ها اقدام نمی‌شود، بیان کرد: سه چهار سال قبل این اقدام انجام شده و موفق نشدیم و در حال حاضر برنامه داریم که جلسه‌ای با حضور اعضای کارگروه سلامت تشکیل شده و موضوع اصلاح استخراج آرد را پیگیری کنیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران،فیبر عامل مهمی برای سلامتی دستگاه گوارش و جلوگیری از سرطان بوده و  آرد سفید به دلیل جدا شدن جوانه و سبوس تقریبا فیبر ندارد  و افراد به راحتی در معرض چاقی، دیابت نوع ۲، افزایش چربی خون، بیماری های قلبی و خطر سکته قرار می‌گیرند.

جوانه گندم و سبوس حاوی آنتی اکسیدان و فیبر، اسید فولیک و اسید کافئیک Caffeic acid و اسید فیتیک Phytic acid، ویتامین E و سلنیوم است، آرد سفید هیچ کدام از این مواد ضروری را ندارد یا به میزان بسیار کمی دارد،آنتی اکسیدان ماده اصلی ضد سرطان است. ویتامین E باعث سلامت پوست و چشم و اسید فولیک باعث بازسازی سیستم عصبی و رفع کم خونی می شود.

به دلیل عدم آگاهی مردم نسبت به تبعات مصرف آرد سفید و علاقمندی آنها برای سفید بودن نان در صورت عدم کنترل مناسب بر عرضه نان سفید در چند سال آینده شاهد سونامی سرطان در سطح استان مازندران خواهیم بود.

پیمایش به بالا