عصاره ی شوید سطح چربی های خون را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری علم  و فناوری از استان مازندران، استفاده از گیاهان داروی برای درمان و حتی پیشگیری از مواردی است که روز به روز در حال افزایش است.

به دلیل علاقمندی مردم برای پیگیری درمان و حتی پیشگیری طرح‌های تحقیقاتی محققان هم به سمت و سوی گیاهان دارویی سوق داده شده است.

البته ذکر این نکته ضروری است که ماده اولیه بسیاری از داروهای شیمایی هم از گیاهان دارویی و به دلیل تغییراتی که در آنها ایجاد می‌شود در بسیاری از موارد بسیاری از داروهای شیمیایی عوارض خاصی داشته که در برچسب بسیاری از آنها گاهی ذکر می‌شود.

استفاده از شوید در ماده غذایی از قدیم‌الایام مرسوم بوده و ایرانی‌ها شوید پلو را بسیار دوست دارند.

با جستجوی کوچک در فضای مجازی مباحث زیادی در ارتباط با خواص شوید و مصرف آن وجود دارد، از آنجایی که برخی از مطالب به دلیل عدم تایید ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، این رسانه تلاش می‌کند با دریافت اطلاعات در فضای مجازی و تعیین صحت و سقم آن و بررسی سایت‌های و رسانه‌های معتر دانشگاهی مطالبی را که دریافت می‌کند با تاییده و ذکر منبع باشد.

در تحقیقاتی اخیری که در دانشگاه علوم پزشکی ایلام توسط مریم عظیمی  و در سایت پایگاه نتایج پژوهش‌های کشور منتشر شده، این محقق دانشگاه انجام شده اعلام  کرده است که ،عصاره ی شوید سطح چربی های خون در انسان و حیوان کاهش می دهد.

خانم عظیمی محقق دانشگاه علوم پزشکی ایلام در تکمیل اظهارات خویش، این طور عنوان کرده است:امروز با تغییر شیوه زندگی به موازارت صنعتی شدن جوامع و تغییر عادات غذائی و کاهش قعالیت بدنی، شیوع بیماری‌های ناشی از افزایش غیر طبیعی و مزمن چربی‌های بدن در حال گسترش است.

وی در ادامه تحقیقات خویش اعلام کرده است:کنترل چربی های خون می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها از قبیل بیماری های قلبی و هایپرلیپیدمی پیشگیری کرده و خطر ابتلا به سکته قلبی و ایسکمیک را کاهش دهد.

این محقق دانشگاهی خاطر نشان کرد: از طرفی  داروهای کاهنده چربی خون دارای عوارض فراوانی هستند که گاه به دلیل عوارض غیرقابل تحمل، پزشک را ناچار به کاهش دوز دارو، تعویض آن و حتی قطع دارو می‌کند.

عظیمی با اعلام اینکه امروزه علاقه زیادی به احیای مصرف داروهای گیاهی در قالب عصاره استانداردو ود دارد و تا حدودی به دلیل عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد.

وی با اعلام اینکه یکی از گیاهانی که کم و زیاد در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد شوید است، گفت:نتایج پژوهش ما نشان داد گیاه شوید باعث کاهش کلسترول، تری گلیسرید و لیپوپروتئین کم چگال (LDL) می شود که از لحاظ آماری معنادار بود، اما تاثیر معناداری بر کاهش لیپوپروتئین تراکم بالا(HDL) نداشت.

وی در پایان گفت: باتوجه به نتایج حاصل از این پژوهش پیشنهاد می گردد که گیاه شوید به دلیل عوارض جانبی کمتر و قیمت پایین در هایپرلیپیدمی استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری در حال حاضر شوید به دلیل اینکه داری طبیعت گرم هست با برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شوید یا شبت با طبیعت گرم و خشک، مفید حال بلغمی ها و سردمزاج ها است. مسکن درد شکم و روده، بازکننده گیر و انسداد آن ها و هاضم قوی می باشد.خوردن شوید، یرقان (زردی پوست) و امراض بلغمی و سکسکه و ضعف معده و جگر و طحال را رفع می کند.

گرم مزاجان باید آن را با آب لیمو و سکنجبین و آب غوره و ترشی ها بخورند و سرد مزاجان باید آن را با قرنفل و دارچین و عسل بخورند.

پیمایش به بالا