آسیب‌پذیری بخش کشاورزی در بحث تغییر اقلیم جدی است/ اقدام خاصی برای مقابله با تغییر اقلیم در کشور انجام نشده است

عدم توجه و نداشتن برنامه مدون در بحث تغییر اقلیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی را در بر می‌گیرد.

در حوزه‌های اجتماعی شاهد مهاجرت‌های ناخواسته از اقصی نقاط کشور به مناطق داری آب و هوای مطلوب هستیم که نداشتن برنامه مدون در این زمینه باعث افزایش حاشیه نشینی در کشور می‌شود.

بحث تغییر اقلیم و تاثیر آن در حوزه کشاورزی موضوع گفت و گوی ما با زهرا نعمت‌الله دکتر اقتصاد دانشگاه کشاورزی ساری است که همین روزها موفق به دفاع طرح خویش شد.

وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار علم و فناوری اظهار کرد: تغییر اقلیم در حال حاضر کل جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتری اقتصاد از دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: در ایران هم این پدیده با افزایش دما و کاهش بارندگی‌ها به خوبی مشخص شده است.

وی با اعلام اینکه در بخش کشاورزی برای اینکه کشاورزان در بحث تغییر اقلیم دچار خسارت نشوند، اشتراک گذاری ریسک و یا انتقال ریسک تغییر اقلیم به بخش سالم است، گفت: در بخش کشاورزی دو راهکار برای کاهش ریسک تغییر اقلیم دارند، یکی از راهکارها استفاده از کود و سم و بذرهای مناسب با تغییر اقلیم و راهکار دیگر کشاورزان ریسک تغییر اقلیم را از خودش به بقیه منتقل می‌کند و به نوعی اشتراک گذاری را در دستور کار خویش قرار می‌دهد.

این محقق و پژوهشگر با اعلام اینکه استفاده از بیمه و بازار بورس از مباحثی است که کشاورزان باید به آن توجه کنند، افزود: در کشورهای توسعه قراردادهای جدید طراحی و مبادله در بازار بورس به نام ابزارهای مشتقه هواشناسی است که در این قرار دادهای متغیرهای هواشناسی مورد مبادله قرار گرفته و اگر دما یا بارش از یک میزان خاصی کمتر و یا بیشتر ‌بشود چون کشاورز دچار ضرر می‌شود، می‌تواند از طریق خرید این قرار دادها در بورس محصولات خویش را بیمه کند و مزیتی که این بیمه با بیمه عملکرد کشاورزان دارد می‌تواند در بیمه کشاورز مجبور هست که بیمه را خریداری کرده و کاغذ بازی‌های اداری و هزینه‌ها بابت بیمه دارد، اما در بورس این مسائل وجود ندارد.

نعمت‌اللهی در پاسخ به این سؤوال که آیا راهکار هم ارائه دادید که از کاغذ بازی‌های موجود در کشور کاهش پیدا کند، گفت: قراردادهای موجود در بورس را جایگزین بیمه‌های کشاورزی کرده و با شروع فعالیت میزان زیان کشاورزان اگر از طریق بورس وارد شوند به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: قرار دادهای آب و هوا میزان زیان کشاورزان را کاهش داده و کارائی‌ها را افزایش می‌دهد.

دکتری اقتصاد بخش کشاورزی در ارتباط با تغییر اقلیم و میزان تداوم آن، بیان کرد: موضوعی نیست که بتوان زمان ادامه آن را به صورت دقیق مشخص کرد.

وی با اعلام اینکه در تغییر اقلیم ممکن است طی ۱۰ سال فقط دمای هوا یک درجه افزایش پیدا کند، گفت: همین یک درجه سیستم طبیعت ما را به هم بزند.

نعمت‌الهی در ارتباط  میزان آمادگی کشور ما برای تغییر اقلیم را این طور ارزیابی کرده است که هیچ اقدامی برای مقابله با تغییر اقلیم انجام نشده است.

وی ادامه داد: مطالعات زیادی در این حوزه انجام شده ولی میزان عملکرد ما تقریبا صفر است، این موضوع نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در سایر حوزه‌ها هم شاهد تحرکاتی نیستیم.

دکتری اقتصاد بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: بیشترین آسیب‌پذیری کشور در بحث تغییر اقلیم مربوط به بخش کشاورزی است،تغییر درآمد کشاورزان و بخش کشاروزی در سایر حوزه‌ها به ویژه درآمد ملی اثر گذار است.

وی در پایان گفت: درآمدهای بخش انرژی و گردشگری هم متاثر از تغییر اقلیم اگر برنامه مدونی برای آن نداشته باشیم کاهش می‌یابد.

پیمایش به بالا