۵۷۰ طرح در سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران مورد حمایت قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، محمد هادی موذن پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان مازندران در دفتر خبرگزاری فارس اظهار کرد: بسیج علمی یکی از سازمان‌های است که مبتکر نخبگان و افراد داری ایده برتر است.
وی تصریح کرد: طرح‌های در این سازمان مورد حمایت قرار می‌گیرند که نو آور بوده، محصول محور و قابلیت تجاری سازی را داشته باشند.
مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران خاطر نشان کرد: طرح‌های که از طریق فراخوان  در اختیار بسیج علمی استان قرار می‌گیرد، پس از داوری اولیه در صورت تایید و داوری نهایی مورد حمایت مادی و معنوی قرار می‌گیرد.
وی یادآور شد: از سال ۸۹ تاکنون ۵۷۰ طرح در سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران مورد حمایت قرار گرفت.
موذن با اعلام اینکه روند حمایتی از نخبگان در سال ۹۶ با کمک ۳۰۰ میلیون تومانی ادامه پیدا کرد، افزود: ۷۰ درصد این کمک‌ها در قبال ارائه ۴۷ طرح پرداخت شده است و مابقی در حال تکمیل پرونده برای دریافت کمک هزینه هستند.
وی ادامه داد: بسیج علمی استان مازندران بیشترین مبلغ حمایتی از نخبگان در کشور را دارد و  سال گذشته جزء رتبه‌ها برتر جهادگران کشور را به خودمان اختصاص دادیم.
مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران در ارتباط با نحوه داوری‌ها، اضافه کرد: کمیته داوری این سازمان توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تشکیل شده است و فارغ التحصیلان دانشگاهی که تجربه عملی در کارهای پرژوهشی دارند برای داوری انتخاب شده‌اند.
وی با اعلام اینکه طرح‌های نخبگان حتی در رده‌های ملی نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند، افزود: در صورت ارجاع طرح‌های ویژه به مرکز تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض کمک دریافت می‌کنند که سال گذشته مخترع آملی با ارائه طرح ابزار هوشمند ساختمانی تا ۱۲ میلیون تومان کمک هزینه دریافت کرده است.
مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران از برگزاری همایش جهادگران علم و فناوری استان در دانشگاه امام محمد باقر(ع) ساری خبر داد و افزود: در حاشیه برگزاری این همایش نمایشگاهی از دستاورد نخبگان استان برپا می‌شود.
وی با اعلام اینکه در این نمایشگاه برای اولین بار از رطوبت سنج لیزری و دستگاه کوتینگ کاغذ که کاغذ‌های معمولی را به گلاسه تبدیل می‌کند،رونمایی می‌شود، گفت:فناوری رطوبت سنج لیزری تا قبل از اختراع این نخبه مازندرانی در اختیار سه کشور جهان بود و ایران جزء چهارمین کشوری است و در حال حاضر این فناوری در کارخانه سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
موذن به فعالیت پایگاه‌های علمی این سازمان در ۲۲ شهرستان استان اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی برای افزایش تعداد پایگاه‌های علمی در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: در کنار پایگاه‌های علمی مراکز رشد سازمان بسیج سپاه کربلای استان مازندران در پنج شهرستان فعالیت خویش را شروع کردند و دستاوردهای مناسبی داشتند.
مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران یادآور شد: این مراکز رشد در شهرهای ساری،بابل و نوشهر مشغول فعالیت هستند و در همه شهرهای استان مراکز رشد احداث می‌شود.

وی با اعلام اینکه امکانات و تجهیزات مراکز رشد در اختیار نخبگان برای فعالیت‌های تحقیقاتی قرار می‌گیرد، افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی از دیگر اقداماتی است که در مراکز رشد پیگیری می‌شود.

موذن با انتقاد از فعالیت سازمان ثبت اختراعات در کشور،گفت:اختراعات ضعیف در این سازمان ثبت می‌شود و در طرح‌های ارائه شده نوآوری و خلاقیت ملاک قرار نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: عدم توجه به طرح‌های خلاقانه باعث تضیع حقوق مخترعین و مبتکران می‌شود که همین موضوع گلایمندی جدی نخبگان را به همراه دارد.
مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران در پایان گفت: چندین طرح حمایت شده در این  سازمان نظیر کلاچ هوشمند، طرح پوشش دار کردن بذر و طرح هوشمند سازی آبیاری باغات به روش نوین و قارچ کش بیولوژیک در واحدهای تولیدی استان مورد استفاده و در حال تولید انبوه است.

پیمایش به بالا