دستگاه الکتریکی احیا قلبی ریوی در مرحله تست ثانویه

به گزارش خبرگزاری علم و  فناوری برای اولین خبر ساخت دستگاه الکترونیکی احیا قلبی ریوی دوم مهر ماه روی خروجی این رسانه قرار گرفت.
کیومرث مقصودی برای دریافت کمک‌های مالی به سازمان بسیج علمی مازندران مراجعه کرده و پس از ارائه طرح و بررسی توسط داوران قرار شد کمک هزینه‌ای بابت ساخت این دستگاه در اختیار وی قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از مزیت‌های این دستگاه کوچک و قابل حمل بودن آن است، وزن آن حدود دو کلیو است و امکان استفاده از آن در مراکز درمانی دور افتاد وجود دارد.
این محققق مازندرانی درباره نمونه خارجی که برای این دستگاه وجود دارد گفت: اتوپالس و لوکاس دو نمونه خارجی در حال تولیدی است که اتوپالس احتمال پارگی و لوکاس احتمال شکستگی قفسه سینه را فراهم می‌کند و این موضوعی است که خود تولید کنندگان این دستگاه اعلام کردند.
وی هزینه خرید دو دستگاه خارجی احیا قلبی ریوی را حدود ۴۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود:در صورت دریافت مجوز تولید و تجاری سازی، دستگاه تولید داخل با هزینه حدود هشت میلیون تومان در کشور قابل ساخت است.
مقصودی درباره ضرورت ساخت این دستگاه، بیان کرد: در حال حاضر در بیشتر احیا قلبی ریوی از ۱۰ نفر ۹ نفر فوت می‌کنند و یک نفری که زنده می‌ماند با مشکلات تکلم مواجه می‌شود.
وی در ارتباط با حمایت از نخبگان توسط دولت و دست اندرکاران، گفت: میزان حمایت‌ها بسیار کم است، ثبت اختراعات به صورت واقعی اعتباری ندارد، هر فردی که اختراعی به نام خودش ثبت کرد، اگر یک مخترع دیگر یک دستگاه و وسلیه‌ی دیگری بر روی اختراع اولیه انجام داد، ثبت اختراع اولیه اعتبار لازم را ندارد.

این مخترع مازندرانی با اعلام اینکه در حال حاضر از تنها مرکزی که حمایت شدم، سازمان بسیج علمی مازندران بود، افزود: در سایر مراکز چندان مورد حمایت قرار نگرفتم.
وی درباره حمایت بنیاد نخبگان، گفت: میزان حمایت‌های بنیاد نخبگان از بهترین طرح ها یک میلیون  تومان به شرط دریافت رتبه در جشنواره اختراعات است  و این حمایت‌ها هم تابع ضوابط خاص است.

مقصودی درباره دریافت تسهیلات برای اختراعاتی که انجام داد، گفت: بروکراسی اداری برای دریافت تسهیلات بسیار زیاد است از طرفی سود تهسیلات هم برای مخترعان و تولید کنندگان نوپایه بسیار سنگین است.
وی در پایان گفت: ظرفیت برای تولید و فعالیت برای نخبگان باید حمایت شود،نخبگان زیادی در کشور طرح های زیادی دارند ولی به دلیل عدم حمایت های لازم چندان تمایل به تجاری سازی محصولات خویش ندارند.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری مستندات لازم برای دریافت کمک‌های بلاعوض از سازمان بسیج علمی و فناوری برای ساخت دستگاه الکترونیکی احیا قلبی ریوی در اختیار داوران قرار گرفت و این مخترع منتظر دریافت تایید از سوی داوران است.

پیمایش به بالا