به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان غربی؛ سعید محمدی اصل فارغ التحصیل دکتری رشته مخابرات از دانشگاه ارومیه و مدیر عامل شرکت دانش بنیان اروم نوآوران در زمینه تولید، طراحی و ساخت تجهیزات برق الکترونیکی و سیستم های مخابراتی، ردیاب راداری و سنسورهای هوشمند است. محمدی اصل که با اختراع دستگاه «شناسایی افراد از پشت دیوار» شناخته شده است، دارای اختراعات متنوع دیگری نیز می باشد که اکثرا در زمینه خودرو هستند.

محمدی اصل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در آذربایجان غربی به معرفی اجمالی اختراعات خود پرداخته است. این مخترع جوان با اشاره به هفت ثبت اختراعی که از سال ۱۳۸۸ تاکنون به نام وی صورت پذیرفته است، تستر سیستم استارت زنی خودرو، تستر قطعات انژکتور خودرو، شارژر فوری باطری خودرو، کمک باطری دائمی خودرو، دستگاه شناسایی افراد از پشت دیوار و دو مدل سنسورهای هوشمند جدید را از جمله اختراعات خود عنوان داشت که اکثرا با توجه به زمینه فعالیت شخصی در حوزه خودرو و با رویکرد باطری خودرو هستند.

 

نیاز منجر به تولید ایده می شود

محمدی اصل در خصوص نحوه خطور سوژه اختراع به ذهنش به خبرنگار ما می گوید: «نیاز و تحقیق دو عنصری هستند که منتج به رسیدن یک ایده خوب به ذهن مخترع می شود.» تحقیقات، پایان نامه و رساله دکترا که اکثرا در زمینه آنتن و رادار بودند و همچنین زمینه شغلی باعث سوق دادن و تشکیل ایده های اختراعات من شده و در پاره ای از اختراعات نیز کنجکاوی عاملی موثر و محرک در اختراع بوده است؛ مثلا در ساختن دستگاه شناسایی افراد از پشت دیوار هیجان برای دیدن جاهای مخفی تاثیر زیادی در ایجاد ایده داشته است.

مخترع جوان ارومیه ای در مورد تجاری سازی اختراعاتش می گوید: «تقریبا تمامی اختراعاتم به مرحله تجاری سازی و ۳ مورد نیز به مرحله تولید انبوه رسیده اند و بسته به نوع اختراع از طریق عقد قرارداد با نهادهای مرتبط یا توزیع در بازار، فروش محصولات انجام می گیرد.»

 

نمونه های آمریکایی فرق بین انسان و حیوان را تشخیص نمی دهند

سعید محمدی اصل در بخش دیگری از گفتگویش با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در آذربایجان غربی به توضیحات بیشتر در رابطه با اختراع شاخص خود یعنی دستگاه شناسایی افراد از پشت دیوار و وجه تمایز آن نسبت به نمونه های خارجی پرداخت.

IMG 0358

محمدی اصل ضمن اشاره به نمونه های آمریکایی این دستگاه دو مشکل «برد پایین» و «احتمال خطا در تشخیص» را از ضعف های عمده نمونه های قبلی دستگاه شناسایی افراد از پشت دیوار عنوان داشت. محمدی اصل افزایش برد دستگاه تا سقف ۳۰ متر فاصله از پشت دیوار را یکی از مزایای محسوس نمونه ایرانی این دستگاه نسبت به نمونه آمریکایی آن برشمرد.

وی یکی از مشکلات اساسی نمونه های آمریکایی را عدم تفکیک بین انسان و حیوان برشمرد که در برخی مواقع تشخیص غلط منجر به تحمیل هزینه های گزاف به کاربر می شود. محمدی با اشاره به حل این مشکل در نمونه ایرانی دستگاه، مکانیزم آن را در دو مرحله تشریح کرد: «در دستگاه تشخیص افراد از پشت دیوار ابتدا از طریق ضربان قلب وجود یک موجود زنده اعم از انسان یا حیوان تشخیص داده می شود و در مرحله دوم با فرستادن امواج به سمت آن موجود و تحلیل حرکتی آن از طریق شکل موج و پترن تشعشع موج، نوع موجود زنده مشخص می شود.»

 

پشت دیوارهای بتنی نیم متری را هم ببینید

محمدی اصل در خصوص آزمایش های انجام گرفته با دستگاه شناسایی افراد از پشت دیوار، جواب دادن دستگاه در دیوارهای بتنی تا پنجاه سانتی متری و روشن شدن هشدار در مانیتور دستگاه را تایید کرد.

محمدی اصل یکی از کاربردهای دستگاه خود را در ارگان های نظامی دانسته و جنگ های شهری و تشخیص وجود افراد در پشت دیوار را از کاربردهای مهم این دستگاه عنوان کرد. این مبدع جوان مدعی است با اعمال تغییراتی کوچک و تعمیم دستگاه می توان از آن به عنوان زنده یاب در آوارها نیز استفاده کرد.

 

IMG 0368

 

حمایت معنوی مهم تر از حمایت مادی است

مدیر عامل شرکت اروم نوآوران در خصوص حمایت هایی که تاکنون از نهادهای مختلف دریافت کرده است می گوید: «تاکنون در مورد حمایت های مالی فقط از بسیج علمی کمک مالی بلاعوض هرچند مختصر به من شده است و در سایر نهادها و سازمان ها به دلیل بروکراسی و پیچیدگی های بیش از حد برای جلب حمایت یا اقدام نکرده ام و یا منصرف شده ام. روند ساده بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در حمایت از مخترعان و ایجاد دلگرمی در آنان یکی از حسن های این سازمان می باشد.» محمدی اصل معتقد است حمایت معنوی و دلگرمی مخترعین به خصوص مخترعین نوپا و کم سن و سال به مراتب مهم تر و اثربخش تر از حمایت های مالی است و بعضا مشاهده می شود که با هدایت و راهنمایی های غلط یک جوان در ابتدای مسیر اختراع توسط برخی مسئولان به کلی از هدف اصلی خودش منحرف می شود.

 

مخترع باید پشتکار داشته باشد

این جوان مبتکر در توصیه ای به علاقمندان به حوزه اختراع، داشتن پشتکار و دلسرد نشدن را از ویژگی های مهم یک مخترع برشمرد. محمدی اصل با تشریح تجارب خود و مشکلات فراونی که تاکنون با آنها دست و پنجه نرم کرده است، از بی اعتنایی و کم محلی برخی مسئولین در مورد اختراع هایش به دلیل بی اطلاعی یا نداشتن اطلاعات کافی در برخی مواقع خبر داد و از نومخترعان خواست تا با دیدن چنین صحنه هایی مایوس نشده و مقاوم باشند و در مواجهه با مشکلات به جای فرار از آنها به فکر پیدا کردن راه حل باشند. محمدی اصل همچنین شناختن بازار و طراحی و تولید محصول بر طبق نیازهای بازار را از مولفه های بارز یک مخترع زیرک می داند.

 

نه به دستگاه های آمریکایی

سعید محمدی اصل در بخش پایانی این گفتگو، انتخاب شعار سال های اخیر در زمینه اقتصاد مقاومتی و به خصوص شعار سال جاری تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال» را نشانگر اهمیت ویژه این موضوع در کشور دانسته و از مسئولین تقاضا کرد که با جدیت تمام در زمینه اقتصاد مقاومتی فعال باشند.

این مخترع جوان اهل ارومیه یکی از نتایج هم راستا با سیاست های اقتصاد مقاومتی که از طریق اختراع دستگاه شناسایی افراد از پشت دیوار حاصل شده است را ممانعت از ورود دستگاه های خارجی به ویژه آمریکایی عنوان داشت که مشابه ایرانی نه تنها تامین کننده همان نیازها است بلکه برخی نواقص در نمونه های خارجی نیز در آن رفع شده است.