به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان؛  به نقل از لایو ساینس، پژوهشگران در تلاش برای یافتن درمان های جدید برای بیماری پارکینسون آزمایش های خود را به فضا می فرستند.

این دوشنبه (۱۴اوت) محققان یک پروتئین کلیدی، پروتئین پارکینسون به نام LRRK2 را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) خواهند فرستاد. محققان می گویند که شرایط میکرو گرانشی در فضا باید یک محیط آزمایشی بهتر برای آزمایش آنها با این پروتئین باشد.

مواد برای آزمایش آنها بر روی کپسول اژدها فضایی X به عنوان بخشی از یک ماموریت برای ارسال مواد و آزمایش های علمی به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده می شود.

این کار با همکاری بین بنیاد مایکل جی فاکس برای تحقیقات پارکینسون و مرکز پیشرفت علوم فضایی (CASIS) انجام می گیرد.

LRRK2 یک نوع پروتئینی است که باعث تغییر پروتئین های دیگر می شود. به نظر می رسد جهش در ژنی که برای LRRK2 کپی می شود باعث ایجاد بیماری پارکینسون در برخی افراد می شود. محققان فرض کرده اند که توسعه داروها برای مهار LRRK2 یا جلوگیری از فعالیت آن می تواند به جلوگیری از پیشرفت پارکینسون کمک کند.

اما قبل از اینکه دانشمندان بتوانند یک دارو برای مهار LRRK2 تولید کنند، باید ساختار دقیق این پروتئین را بشناسند. یک روش برای مشاهده دقیق ساختار آن،  رشد و توسعه کریستال LRRK2 در ظروف آزمایشگاهی است. با این حال، در زمین، گرانش می تواند رشد این کریستال ها را مختل کند و آنها را کوچک نگه دارد.

سباستین متهیا، محقق دانشگاه آکسفورد که در پروژه LRRK2 مشغول به کار است، در یک کنفرانس خبری  در روز سه شنبه (۸ اوت) در مورد این پروژه، می گوید: “کیفیت کریستال های ما به اندازه کافی خوب نیست [بر روی زمین].

این همان جایی است که ایستگاه فضایی بین المللی اهمیت دارد: محققان امیدوارند که شرایط میکرو گرانشی در فضا باعث شود که کریستال ها با ضعف های کمتری رشد کنند. در این صورت دانشمندان می توانند دید کلی تری از ساختار بلوری داشته باشند.

متهیا می گوید: دانشمندان کریستال LRRK2 را برای حدود یک ماه در فضا رشد خواهند داد، پس از آن، کریستال ها به زمین فرستاده می شوند، جایی که آنها با اشعه X پر انرژی مورد بررسی قرار می گیرند.

بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرفته عصبی است که بر توانایی حرکت افراد تاثیر می گذارد و می تواند منجر به نشانه هایی مانند لرزش، حرکات آهسته و سفتی عضلانی شود، و طبق گفته مایکل جی فاکس، بنیاد مایکل جی فاکس در حال حاضر هیچ روش درمانی برای جلوگیری یا معکوس کردن پیشرفت بیماری وجود ندارد.