وی تصریح کرد: با ساخت این دست مصنوعی فردی که دستش از ساعد قطع شده باشد می‌تواند اجسام را تشخیص داده و احساس را به صورت خودکار به فرد منتقل می‌کند.

این مخترع مازندرانی با اعلام اینکه دست مصنوعی به وسلیه کمربندی به ساعد و مچ دست فیکس می‌شود، گفت: سنسوری برای کنترل شخص تعبیه شده و قدرت حرکتی تا ۱۱۰ درجه برای آن پیش بینی شده است.

وی با اعلام اینکه این دست در حال حاضر امکان بلند کردن اشیا با اضلاع متقاطع را دارد، گفت: در نمونه‌ها بعدی که قرار است ساخته شود میزان مانور فرد  برای بلند کردن اجسام بسیار بیشتر هست.

مراد مدت زمان صرف شده برای ساخت دست مصنوعی را چهار ماه اعلام کرد.

 

این مخترع مازندرانی در پاسخ به این سئوال که آیا مشابه خارجی این دست هم وجود دارد، بیان کرد: شرکت کک سو قوی‌ترین سازنده دست‌های مصنوعی هست که محصولات این واحد تولیدی ۸۰ میلیون تومان است ولی در نمونه پیشرفته‌ای که قرار است ساخته شود، سه تا پنج میلیون تومان هزینه نیاز هست.

مراد با اشاره به کمک‌های بسیج علمی برای به ثمر رسیدن این طرح گفت: هزینه ساخت اولیه این طرح توسط بسیج علمی مازندران تامین شد.

این مخترع مازندرانی در ارتباط با حمایت‌های متولیان از پژوهشگران، بیان کرد: حمایت‌ها از فعالان پژوهشی استان تنها در هفته‌ی پژوهش انجام می‌شود.

مراد یادآور شد: بسیج علمی مازندران در حال حاضر به بسیاری از محققان و پژوهشگران کمک کرده است، از طرفی ظرفیت های بسیار مناسبی در استان مازندران در حوزه پژوهش وجود دارد که با حمایت از آنها محصولات مناسبی در استان تولید می شود.

 

IMG 5078

وی اضافه کرد: بسیاری از مخترعان و پژوهشگرانی که که تمکن مالی نداشته اند با کمک بسیج علمی استان کمک هزینه ساخت طرح را دریافت کردند و در حال حاضر ظرفیت بسیاری مناسبی از این لحاظ در استان مازندران به وجود آمد.

پژوهشگر مازندران با اعلام اینکه ۴۴ ثبت اختراع دارم، افزود:  به دلیل عدم حمایت های مناسب برخی از طرح‌ها قابلیت اجرایی نداشته ولی با پشتکار و پیگری هفت طرح آماده تولید هست.

وی اضافه کرد:برای ساخت این دست مصنوعی سرکار خانم آیه غفرانی و اکرم السادات حاجیان نژاد مدرس دانشکده فنی و حرفه‌ای قدسیه ساری با من همکاری داشتند.