برداشت خرما آسان شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از مازندران، خواستن توانستن است، ظهر امروز به اتفاق مسئول بسیج علمی مازندران برای بازدید از طرح تولیدی ساخت دستگاه بالابر خرما چین تراکتوری دعوت شدیم.

خبر خوشحال کننده موفقیت تولید کننده ایران آنقدر ارزشمند است که این روزها در بین خبرهای جنگ و خون ریزی جای کار دارد و بیننده خاص خودش را دارد و دلگرم کننده برای دیگر مخترعان و افراد جویای نام است.

به دلیل اسم دستگاه فکر می‌کردیم که به کارخانه بزرگ برای بازدید دعوت شدیم، به محیط کار و کارگاه که رسیدم صرف فعال خواستن توانستن به خوبی نمایان شد.

کل محوطه تولیدی و کارگاه حدود هزار تا هزارو پانصد متر بود، این تولید کننده برجسته مازندران با وجود فعالیت در ساخت دست انواع بالابر بین همسایه‌ها مظلوم هست و آدرس واحد تولیدی اش را چند واحد تولیدی کناری اش نمی‌دانند ولی دستگاه بالابر خرما چین تراکتوری در استان بوشهر مورد توجه کشاورزان این منطقه قرار گرفته و به تایید سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر هم رسید.

این تولید کننده بیشتر به جای اینکه دغدغه جمع آوری پول و درگیر بگیر ببند مالی باشد، دغدغه دانشجویانی را دارد که بدون هیچ آگاهی نسبت به رشته‌های مکانیک و وابسته به آن فارغ التحصیل می‌شوند.

بابک هاکی با هزینه شخصی واحد خویش ایده خویش را عملیاتی کرد و موفق شد دستگاهی بالابر خرما چینی را بسازد که در ارتفاع ۱۵ متری کار می کند و ظرفیت وزنی سبد ۳۰۰ کیلوگرمی دارد.

فعالیت این واحد تولیدی مورد توجه بسیج علمی مازندران قرار گرفت و این طرح هم در غالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار است مورد حمایت قرار گیرد.

این تولید کننده دغدغه حمایت از تولید داخل را دارد و در پاسخ به این سئوال که آیا مشابه خارجی این محصول وجود دارد، افزود: دستگاه مشابه خارجی این دستگاه ساخته شد ولی به دلیل قیمت بالای محصول تولیدی و عدم کارائی در اراضی ایران چندان مورد توجه قرار نگرفت ولی این دستگاه به مدت یک هفته در استان بوشهر مورد آزمایش قرار گرفت.

هاکی از اینکه طرحش مورد استقبال کارگران و کشاورزان کشور در استان بوشهر قرار گرفت بسیار خوشحال بود و اعلام کرد:برای اجرای این طرح چندان به دنبال منافع مادی نیستم ولی از اینکه بستر برای ایجاد اشتغال جوانان فراهم شود بسیار خوشحال است.

وی در ادامه از اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی از مهارت کافی برای کار برخودار نیستند، بسیار ناراحت بود، افزود: انتظار است که متولیان دانشگاهی با استفاده از ظرفیت این کارگاه‌ها بیشتر آشنا شده و نسبت به مهارت آموزی آنها اقدام اساسی انجام شود.

قیمت مناسب این محصول، برداشت همزمان از چندین درخت، استقرار در اراضی شیب دار امکان استقرار بر روی سایر وسائط نقلیه و از همه مهمتر ارزانتر بودن قیمت این محصول نسبت به دیگر دستگاه ساخته شده خارجی که کیفیت این دستگاه را ندارد از دیگر مواردی بود که بابک هاکی درباره آن صحبت کرد.

این تولید کننده مازندرانی خاطر نشان کرد: تغییرات جزئی در این دستگاه برای استفاده بهینه تر باید انجام شود.

پیمایش به بالا