لزوم نگاه تخصصی به فعالیت های هنری سالمندان

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران،محبوبه وطن نیا،مدرس دانشگاه قدسیه ساری و الزهرا بابل است وسابقه ۱۰ سال فعالیت در آموزش رشته های هنری را در کارنامه کاری خود دارد.

این هنرمند در گفت‌و گو با خبرنگار ما،با بیان اینکه هدف از برگزاری کلاس نقاشی در مرکز سالمندان پر کردن اوقات فراغت مادران سالمند بود،گفت:قصد داشتم مادران سالمند به این باور برسند که دوران پیری، زمان کهولت و از کار افتادگی نیست و  شرکت در آفرینش های هنری و یادگیری هنرهای دستی برای جلوگیری از تضعیف روحیه آنان بسیار ارزشمند و تاثیرگذار است.

%DB%B1

این پژوهشگر در رشته هنر با اشاره به اینکه انعکاس مسائل زندگی در نقاشی بانوان سالمند ،به نوعی خلاء عاطفی آنان را کم می کند،افزود:سالمندانی که در کلاس نقاشی شرکت کردند، عزت نفس و روحیه بهتری به دست آوردند.

این هنرمند با بیان اینکه به منظور افزایش انگیزه و ترغیب بانوان سالمند،هر سال نمایشگاهی از آثار آنان برگزار می شود،گفت: نمایش عمومی سبب می شود تاسالمندان  به فعالیت هنری خود افتخار کنند، به شایستگی خود ایمان بیاورند و به جامعه ، مردم و خانواده نزدیک‌تر شوند.

وطن نیا به تشریح نقاشی سالمندان پرداخت و افزود: در نقاشی مادران سالمند، سادگی و خام دستی یا همان بدوی گرایی دیده می شود، رنگ های شاد و خام استفاده کرده اند؛در کنار آن، گاهی از عنصر حیوان و انسان تلفیقی و گاه به صورت نمادین به کار گرفته شده ،به طوری که بیشتر نقاشی ها حالت روایت‌گری دارند و آرزوها و داستان های زندگی خود را ترسیم کرده اند.

 

وی با بیان اینکه قشر سالمند استان نیاز به توجه بیشتری از سوی مسئولان دارند،گفت:متأسفانه عموم  مردم از توانمندی های سالمندان اطلاع ندارند و در زمان مشاهده نمایشگاه باور نمی کردند که نقاشی ها از آثار بانوان سالمند باشد.

این پژوهشگر در رشته هنر با اشاره به اینکه اجرای فعالیت هنری،ورزشی و..در زمان سالمندی به افزایش توانمندی این قشر کمک می کند،افزود:لازم است مسئولان و مراکز نگهداری از سالمندان،نگاه تخصصی به توانمندی های این قشر داشته باشند؛در کنار آن حتی سالمندان می توانند از فروش آثار خود، درآمد کسب کنند.

وی با بیان اینکه رشته پژوهش در هنر جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است،اضافه کرد:درحال حاضر فعالان این حوزه، کتاب های بسیاری در حال چاپ دارند و فعالیت تخصصی و علمی ارائه می دهند.

وطن نیا سابقه آموزش فعالیت هنری به کودکان سندروم داون و اوتیسم دارد و به تازگی دومین نمایشگاه نقاشی از توانمندی مادران خانه سالمندان موسسه حمایتی باب الحوائج بابل برگزار کرده است که ۳۷ نقاشی از آثار هنری بانوان سالمند از سن ۷۰الی ۹۵سال را به نمایش گذاشته است.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا